Jó ideje belháború dúl az Aldi-birodalom északi szárnyában, ám a csatározás immáron súlyosan veszélyezteti a céget - derül ki a Bloomberg cikkéből. Az ügy gyökerei a hatvanas évekig nyúlnak vissza, amikor a cégalapító fivérek, Karl és Theo összekülönböztek a folytatandó stratégián, s ezért két részre osztották az áruházláncot.

Németország északi területei (Aldi Nord) idősebb Theo, a déli rész (Aldi Süd) Karl irányítása alá került. A kettőt elválasztó határt a népnyelv Aldi-egyenlítőnek hívja. A két testvér felosztotta egymás között a külföldi terjeszkedési területeket is - egyedül az USA-ban vannak jelen egymással párhuzamosan, de csak a Süd használja az Aldi nevet. Magyarországon a déli Aldinak jutott.

Belháború

Idősebb Theo a Bloomberg milliárdosindexe szerint 15 milliárd dolláros vagyont hagyott utódaira. Cége három alapítvány kezében van, amelyek egyike (Lukas) az ifjabb Theo, másika (Jakobus) másik fia, Berthold - illetve 2012 halála óta örökösei - érdekeltségébe került. A harmadik (Markus) közös érdekeltségük.

A belháború gyökere, hogy ifjabb Theo nem nézte jó szemmel testvére költekezését. A német média szerint Berthold 100 millió eurót költött műtárgyakra és klasszikus autókra. Ifjabb Theo ezért 2010-ben elérte, hogy módosítsák a cég alapszabályát, amelynek eredményeként az ő kezében lévő alap nagyobb beleszólást kapott a döntéshozatalba, mint a testvéréé.

Berthold 2012-ben rákban meghalt, mire özvegye, Babette 2013-ban a bíróságon megtámadta a szabálymódosítást. A pert első körben megnyerte, aminek eredményeképpen a Berthold-ágnak vétójoga lett az Aldi Nord döntéshozatalában.

Nincs pardon!

Ez vonatkozik a külföldi terjeszkedési lehetőségekre és a menedzsmenttel kapcsolatos döntésekre is, így most a három alapítvány kölcsönösen sakkban tartja egymást, ami működésképtelenné teheti a céget.

Ifjabb Theo talán nem is bánná ezt a változást, ha nem lennének továbbra is kifogásai a Berthold-ág életmódjával szemben. (Testvérének öt gyereke született: négyesikrek és egy lány.)

Egy 2014-ben írt levélben, amelyet Babette-nek címzett úgy vélekedett, hogy "fényűző" életmódjával rontja az Aldi "aszkéta" imázsát. Sokallta azt a 25 millió eurót, amelyet Berthold örökösei alapjuktól évente felvesznek személyes szükségleteikre. Babette röviden annyit válaszolt, hogy senkinek semmi köze hozzá, hogyan él.

Szakértők szerint az örökösök vagyonukhoz képest nem élnek hivalkodóan, bár ezt nehéz pontosan megállapítani, mert a család tradicionálisan vastag falat emel maga és a nyilvánosság közé. Az elemzők azt is hangsúlyozzák, hogy a belháború sokkal többet árt az Aldi imázsának, mint a tulajdonosok jómódú életmódja.

Mániákus hagyományőrzés

Az imázsvita alapja az Aldi hagyományaiban keresendő. A bolthálózat a második világháború után azzal nőtt versenytársai fölé, hogy mélyen az átlagos szupermarketek ára alá kínálva árulta termékeit. Főkénként konzerveket lehetett kapni a boltjaiban, amelyeket raklapokról vihettek el a vevők.

Az Aldi Nord szorosan tartotta magát ehhez a hagyományhoz, míg az Aldi Süd lazított a kínálatán. Jellemző idősebb Theo fösvénységére, hogy miután 1970 elején rövid időre elrabolták, elérte, hogy a hétmillió márkás válságdíjat üzleti költségként leírhassa az adójából. Az Aldi Nordnál a 2000-es évek elejéig kézzel pötyögték be a vonalkódok számait a pénztárosok, hogy megspórolják a leolvasók árát.

Változó világ

Ezt a dicsőséges hagyományt azonban ma már nem lehet követni. Részben a konkurencia is rászállt a diszkont árú értékesítésre, részben az internetes boltok valóban olcsó alternatívát kínálnak.

Az Aldi Nord tett néhány lépést az aszkéta hagyomány lazítása felé. Négy éve elkezdték átalakítani az áruházakat: puhább világítást és szélesebb folyosókat kaptak az árusorok között, továbbá megjelentek olyan árucikkek is a polcokon, mint a Coca-Cola. Az eredmény nem maradt el: a felújított boltok átlag 19 százalékkal több bevételt hoztak az elmúlt években.

Haragszomrád

A gond az, hogy ifjabb Theo és mamája nem állnak szóba Babette-tel és családtagjaival - tudta meg a Bloomberg egy az ügyhöz közel álló forrásból. Ha emiatt leáll az átalakítási folyamat, akkor a Lidl, amely évekkel ezelőtt elkezdett márkás termékeket, friss zöldséget és gyümölcsöt árulni, visszaszoríthatja az Aldit a piacon.

Ha ifjabb Theo tanácsadója lennék, azt mondanám a főnöknek, hogy lazítson egy kicsit - mondja Martin Kuhna, aki 2015-ben könyvet írt a család ezen ágáról. Végül is az első lépést megtette azzal, hogy a rokonság költekezésének ügyében - megszegve a család rejtőzködési fogadalmát - a sajtóhoz fordult.