Várhatóan megduplázódik 2035-ig a globális gépjárműállomány - derül ki a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legutóbbi, 670 oldalas jelentéséből. Bő két évtized alatt a világ útjain futó járművek száma 1,7 milliárdra emelkedhet, elsősorban a kínai fogyasztás felfutása miatt - prognosztizálja az ügynökség. A világ legnépesebb országában az ezredfordulón még csak 4 jármű jutott ezer lakosra, ez a szám 2010-ben elérte a 40-et, 2035-ben pedig már átlag 310 darab autóval rendelkezik majd ezer kínai. A napjainkban 60 milliós kínai állomány így több mint 400 milliósra bővül. A 2035-ös kínai penetráció azonban így is messze elmarad még a fejlett piacok jelenlegi adataitól, hiszen például az Egyesült Államokban ezer polgárnak átlag 660 jármű van a tulajdonában.
Kérdés, hogy mindez hogyan fogja befolyásolni a klímavédelmi, kibocsátáscsökkentési célok teljesülését. Mindenesetre a Nemzetközi Energiaügynökség szerint 2035-ben még mindig a belsőégésű motorok fognak dominálni a hajtóművek piacán, ám várhatóan sokkal hatékonyabbak lesznek, vagyis jóval kevesebbet fogyasztanak majd mai társaikkal összevetve. (Az IEA prognózisa szerint huszonhárom év múlva az USA-ban 60 mérföld/gallon, átszámítva 3,9 liter/100 km körüli fogyasztási standard lesz érvényben.) Mellettük az elektromos hajtású autók aránya nem fogja meghaladni a 4 százalékot, a hibridek azonban több mint 20 százalékot tesznek majd ki az előrejelzés szerint.
A jelentés ázsiai piacokra vonatkozó része különösen figyelemre méltó megállapításokat tartalmaz. Kína mellett India is szélvészgyors fejlődésre számíthat, a mai 14 milliós autópark ugyanis várhatóan 160 millió darabosra bővül majd az időszak végéig. Kína 2009/2010-ben vette át a vezető szerepet a globális autópiacon az Egyesült Államoktól, tavaly pedig már mintegy 15 millió eladott járművel magasan vezette a legnagyobb piacok rangsorát.