A közvélemény-kutatásokat végző szervezetek nem a megfelelő választói csoportokkal léptek kapcsolatba a 2015. májusi nagy-britanniai parlamenti választások előtt - állapította meg az a tudományos kutatókból és közvélemény-kutatási szakértőkből álló bizottság, amely azt vizsgálja, miért tévedtek óriásit a felmérések.
A Bloomberg cikkei szerint az elmúlt egy évben több országban hasonló gondok jelentkeztek és az idei brit függetlenségi népszavazással kapcsolatos felmérések is torzíthatnak. A bizottság és a független szakértők vizsgálatai így inkább arra irányulhatnak, milyen hasonló okok húzódhatnak meg a sorozatos tévedések mögött.
Túl sok és túl kevés
A tudományos testület hét hónapon át elemezte a május szavazás előtt megjelent több száz felmérést. Következtetésük szerint túl sok munkáspárti szavazó jutott a mintákba, miközben túl kevés konzervatív szavazót kérdeztek meg az intézetek és nem jutottak sokra az ingadozókkal. Emellett túl sok politikailag elkötelezett ember véleménye jelent meg a közvélemény-kutatásokban.
A felmérések egyébként szoros eredményt mutattak, ám végül a hatalmon lévő toryk David Cameron kormányfő vezetésével fölényesen nyertek. A Munkáspárt és a Brit Függetlenségi Párt (UKIP) gyengébben, a Skót Nemzeti Párt (SNP) sokkal jobban szerepelt a vártnál.
A tavalyi választások közül az izraelinél történt hasonló hiba - Benjámin Netanjáhú kormányfő a várttal szemben magabiztosan nyert -, az év végi spanyolországi szavazáson az új pártok népszerűségét mérték a valóságosnál kisebbnek, Görögországin pedig az ellenzéki jobboldalét a valós eredményél nagyobbnak.
Vannak mentségek
A brit vizsgálat indulásakor az intézetek azzal védekeztek, hogy gondjaik vannak bizonyos demográfiai csoportok, főként a fiatalok elérésével. Egyre nehezebben kapnak pontos válaszokat a vezetékes telefonon feltett kérdéseikre, nem kis részben azért, mert a fiatalok jelentős része csak mobilon érhető el.
Hibaforrás volt tavaly, hogy sok felmérést szűkös büdzsével rendelkező, új sajtóorgánumok rendeltek meg, ezért a közvélemény-kutatók csak két kicsi kérdést tehettek fel. Jellemzően azt tudakolták, mit fognak tenni az emberek, amit nehéz előre jelezni. Pontosabb képet ad, ha például azt kérdezik, mit gondolnak a vezető politikusokról, mert erre a jelenlegi véleményük alapján válaszolhatnak.
Valami hiányzik
A júniusi referendummal kapcsolatos telefonos és internetes megkérdezések is tévesek, de az utóbbiak nagyobb hibával mérnek, mint az előbbiek - állítja Matt Singh a Number Cruncher Politics blog szerzője, aki, szemben a hivatalos intézetekkel, tavaly pontosan jelezte előre a választások eredményét.
Szerinte a felmérések fehér foltja az, hogy nem jól súlyozzák az eredményeket a megkérdezettek szociális beállítottsága szerint. Jelenleg a koruk, nemük és a korábbi szavazásokon leadott voksuk alapján csoportosítják "ügyfeleiket". Eközben az online mintákban túl sok szociálisan konzervatív ember szerepel, míg a telefonos megkérdezésekben túl sok liberális.
Így szúrták el tavaly
Singh véleménye szerint a tavalyi választás előtt a telefonos megkérdezésekben túl sok szociálisan liberális munkáspárti szavazót kérdeztek meg, így nem érzékelték a párt szociálisan konzervatív támogatóinak elvándorlását a UKIP felé.
Az internetes vizsgálatok viszont alulreprezentálták a szociálisan liberális konzervatív választókat, ezért túlértékelték a toryktól a UKIP felé vándorlók számát. E tényezők összegzéseként túlmérték a Munkáspárt és alul a Konzervatív Párt támogatóit.
Így szúrhatják el idén
Singh és munkatársa, James Kanagasooriam, a Populus Ltd. közvélemény-kutató cég elemző részlegének vezetője úgy becsli, hogy az online felmérések három százalékponttal felülmérik a Nagy-Britannia függetlenségét akaró (Leave) párti szavazókat, miközben a telefonosok öt százalékponttal túlbecsülik az EU-ban maradást (Remain) támogatókat.
Az utóbbit azonban ellensúlyozza egy másik hiba, nevezetesen az, hogy az emberek telefonban nem szívesen adják a kérdezőknek azt a választ, hogy nem tudják, mire fognak szavazni. Az online megkeresések esetén könnyebben elhessegethetik maguktól a konkrét válaszadást.
Az online felmérésekben magukat bizonytalannak mutató szavazók azután a szavazófülke magányában, ahol nyomás alá kerülnek, hajlamosak a fennálló státus quo mellé állni, azaz kerülni a változással járó kockázatot. Így az internetes felmérések további öt százalékkal felülértékelhetik a Leave tábor nagyságát.
A legutóbbi három telefonos közvélemény-kutatás a Remain tábor 6-11 százalékos vezetését mutatta - emlékeztetett a Bloomberg.