A TomTom navigációs eszközgyártó listáján a világ 160 nagyvárosa közül Moszkva lett az első, ahol a legrosszabbak az autós közlekedési viszonyok. Az utazási időket mérve megállapították, hogy a normális utazási időnél egy út megtétele az orosz fővárosban a csúcsidőn kívül 66, a reggeli csúcsban 106, az estiben pedig 138 százalékkal igényel többet. Ez azt jelenti, hogy egy akkor távolság megtétele utcáin, ami átlagosan egy órát kellene tartson, 2 órát és 14 percet vesz igénybe a csúcs idején. És mindezt annak ellenére, hogy a városi hatóságok a világ bármely más városánál többet költenek az utakra - írta a The Moscow Times.
1. Moszkva |
2. Isztambul |
3. Varsó |
4. Marseille |
5. Palermo |
6. Stuttgart |
7. Párizs |
8. Róma |
9. Hamburg |
10. Brüsszel |
Forrás: TomTom |
Forrás: TomTom |
A város önkormányzata most azt tervezi, hogy legalább három nagy forgalmú sugárutat autósztrádává alakít, ezzel gyorsítva fel a forgalom tempóját. Az elképzelés körül óriási vita alakult ki. A helyi lakosok ellenzik, hogy egyszerre forgalmas autópályák mellé kerüljenek, a szakértők pedig úgy vélik, hogy ezzel csak egyetlen világbajnok dugóval váltanának fel több kisebbet, vagyis csak azt érnék el, hogy rengeteg pénzt dobnak ki az ablakon.
Azon az alapvető problémán ugyanis nem tudnak változtatni, hogy a város infrastruktúrája nem ilyen nagy számú autóhoz készült. Jelenleg több mint 4 millió kocsi közlekedik Moszkvában, és ez a szám évente 250 ezerrel emelkedik, ugyanakkor az utak száma harmadával kevesebb a szükségesnél, és nincsenek parkoló helyek. Ez utóbbi gondon a világszerte népszerű módszerrel, a fizető parkolás eddig Oroszországban ismeretlen intézményének bevezetésével próbálnak enyhíteni - ami a városlakóknak nem, de a szakértőknek tetszik.
Vannak, akik legalábbis részben a magas rangú hivatalos személyeket hibáztatják, akiknek kocsioszlopa számára rendszeresen az utak lezárásával biztosítják a gyorsabb haladást. Az élet- és munkakörülményeket már meghatározó mértékű probléma megoldására találták ki azt a monumentális tervet, hogy a főváros területét megkétszerezve a hivatalokat és a pénzintézeti, vállalati központokat kiköltöztetik a belvárosból. Ez azonban az átmenő forgalom gondjára nem kínál megoldást.