Bár az átlagkereset tekintetében Románia az utolsók közé tartozik az EU-ban, volt már rá példa, hogy romániai gyárat költségcsökkentés címen zártak be - írja a Maszol. Az első áldozat a brassói fogkrémgyár volt, amely 2008-ban húzta le a rolót. A tulajdonos Colgate-Palmolive gazdaságossági megfontolásból döntött úgy, hogy néhány termék gyártását bulgáriai gyárába helyezi át, ahol a termelési költségek még a romániainál is alacsonyabbak.
Hasonló okok miatt szűnt meg 2015-ben a több mint száz éves brassói csokoládégyár, melynek utolsó tulajdonosa, a Kraft Foods, szintén úgy döntött, hogy az egyik legnépszerűbb hazai édességnek számító Poiana csokoládét Bulgáriában fogja gyártani. Bulgáriában készül immár a brit-holland Unilever tulajdonában levő Napoca fagylalt is, melyet évtizedeken át a kolozsvári Bácsi úti tejterméküzemben állítottak elő.
Kapcsolódó
Arra is van azonban példa, hogy kizárólag Romániában értékesített terméket Nyugat-Európában gyártsanak. Talán a legelső ilyen a Nenea Iancu sör volt. Ezt Németországban főzik, a forgalmazó szerint azért, mert helyben nem volt meg a technológiai feltétele a 45 napon át történő érlelésnek. A magasabb termelési költségek ellenére szintén Németországban készül az Azuga, amely a rendszerváltás előtt a legjobb sörök között volt Romániában.