A valaha elért legnagyobb mértékre emelkedett tavaly a különbség a gépjárművek tényleges és a gyártók által megadott üzemanyag fogyasztása között - derül ki az International Council on Clean Transportation (ICCT) kutatóintézet tanulmányából. A járművek átlagosan 38 százalékkal fogyasztottak ténylegesen többet a gyártók által megadott értéknél. A különbség egy évvel korábban még 30 százalék, tíz évvel ezelőtt pedig 10 százalék volt. Az MTI tudósításából ugyan nem derül ki, de az azért tudható, hogy az eltérésért alapvetően a valós üzemeltetési körülményekkel köszönőviszonyban sem lévő laboratóriumi szimulációs mérési ciklus a felelős. Ez alapján adják meg ugyanis a hivatalos fogyasztási és széndioxid-kibocsátási adatokat, amikre azután egy sor adó- és egyéb szabályozás is épül.

Az eltérésnek - függetlenül attól, hogy miből ered - számos hátrányos következménye lehet: az autósok számára például az, hogy évente átlagosan 450 euróval (140 ezer forint) többet kell kiadniuk üzemanyagra, mint arra az autó vásárlásakor számítottak. A társadalom egésze szempontjából pedig azt, hogy több mint a felével lesz alacsonyabb a tényleges szén-dioxid-kibocsátási megtakarítás annál, ami egyébként a gépkocsi típusengedélye alapján elérhető lenne.

Az államigazgatási szempontból a különbség leginkább adóbevétel-kiesést jelent, mivel az országok többségében a járművek üzemben tartásával kapcsolatos adók a típusengedélyben megadott fogyasztási értékeken alapulnak. Hollandiában például a bevételkiesés meghaladhatja az évi 3,4 milliárd eurót is, Németországban pedig - ahol viszonylag alacsony a gépkocsikra kivetett adó - a 240 millió eurót.

Az autógyártóknak pedig egyenként is, de az egész iparágnak is nagy presztízsveszteséget okozhat a megadott és a tényleges fogyasztás között jelentkező ilyen nagymértékű eltérés. Az USA-ban - a Totalcar korábbi beszámolója szerint - ugyan más a mérési metódus, és emiatt közelebb van a katalógusokban közölt fogyasztási adat a valóshoz, de ha a vevők a tájékoztatókban szereplőnél magasabb étvágyú kocsikkal találkoznak, nem haboznak jogi útra terelni az ügyet.