Véleményünk szerint Németország döntése - a minimálbér nemzetközi tranzitszállításokra való alkalmazása kapcsán - teljes mértékben elfogadhatatlan, mivel e szállításoknak nem a Németországban történő szolgáltatások biztosítása a célja - írta közös közleményben a Cseh Kereskedelmi Kamara, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Lengyel Kereskedelmi Kamara és a Szlovák Kereskedelmi és Iparkamara elnöke.
Eszerint azt is várják az Európai Bizottságtól, hogy meghozza azt az egyértelmű döntést, miszerint a tranzitforgalmat ki kell zárni a minimálbérről szóló németországi törvény alkalmazásának köréből.
Mindenkinek rossz
A minimálbérről szóló törvénynek a szállítási ágazatban történő alkalmazása az áruk szabad mozgása elvének súlyos megsértéséhez vezet, ami ellentétben áll az egységes piac elveivel - vélik a kamarai vezetők. A németországi minimálbérnek megfelelő összeg kifizetése a gépkocsivezetőknek - a magasabb költségeken kívül - további tekintélyes adminisztrációs terhet jelent - folytatódik az érvelés. Számos szállítmányozó, különösen a kis- és középvállalkozások súlyos következményekről számolnak be, ideértve az elbocsátásokat, a gyengébb teljesítményt és a fenyegető fizetésképtelenséget is. Romlik a teljes európai szállítási ágazat versenyképessége.
Az új német törvény bevezetése lehet, hogy csupán a kezdet, és számolhatunk azzal, hogy más tagállamok ugyanezeket az intézkedéseket fogják bevezetni, kinyitva ezzel a megtorló protekcionista intézkedések "Pandora-szelencéjét", ami végső soron az egységes piac működésének megbénulását eredményezheti - fogalmaznak a kamarák.
Németországnak a szolgáltatások szabad mozgását saját és más országok érdekeinek, illetve a párhuzamos jogelvek ésszerű harmonizációjának figyelembevételével kellene alkalmaznia. A saját nemzeti piac védelmét célzó intézkedések csak rövid távon lehetnek hasznosak, a versenyképességre gyakorolt negatív hatásuk azonban sokkal nagyobb lesz.
Mivel a kormányzati tisztviselők nem tudtak még előrelépést elérni, felkérjük az összes érintettet - köztük a kormányok, a társadalmi partnerek, a szállítási szövetségek és a kereskedelmi kamarák képviselőit - a tárgyalások lehető legrövidebb időn belül történő megkezdésére annak érdekében, hogy olyan ésszerű és elfogadható megoldást lehessen találni, amely tekintetbe veszi valamennyi fél jogos követelését - írta a négy kamara első embere (Vladimír Dlouhy, Parragh László, Andrzej Arendarski és Peter Mihók.