Tudomásul véve, hogy a közép-ázsiai országokban nem lehet elegendő gázt találni egy évi 31 milliárd köbméter energiahordozót szállító gázvezeték feltöltéséhez, a Nabucco projekt résztvevői az eredeti tervek apróra zsugorítását mérlegelik - jelentette a Wall Street Journal (WSJ). A korábbi elképzelés szerint az említett mennyiséget 3900 kilométeres csőkígyón hozták volna el Európába, ezzel szemben a "kompakt" Nabucco a török-grúz határ helyett Bulgáriából indulva jutna el a célállomáshoz, Ausztriába, és szállítási kapacitása fele lenne az eredetinek.
A nemet RWE AG energiaszolgáltató és hat további európai vállalat alkotta konzorcium megerősítette a lap értesülését, hogy különböző lehetőségeket vizsgálnak. Ezen belül állítólag még a korábbi tervet sem adták fel.
Kapcsolódó
Nincs gáz
A szakértők kételkednek abba, hogy Közép-Ázsiában van elég gáz az eredeti Nabucco feltöltésére, különösen annak tükrében, hogy számos párhuzamos projekt fut mellette. A nagy reményeket keltő azerbajdzsáni Shah Deniz II mező mindössze évi 10 milliárd köbméter hozamot ígér, amelyre ráadásul számos konzorcium pályázik.
Felmerült, hogy a hiányzó mennyiséget Türkmenisztánból és Irakból szereznék be, csakhogy ennek esélye is egyre halványabb. A végeredmény egyszerű: nyilvánvaló, hogy nincs évi 31 milliárd köbméter importjához elegendő gáz a remélt forrásokban - idézi a WSJ egy az ügyhöz közel álló személy véleményét.
Az oroszok is visszaléphetnek
A Nabucco legnagyobb ellenfele a Déli Áramlat lehetne, amelyet az orosz kormány építtetne ki. Ez a vezeték Törökország érintése helyett a Fekete-tenger fenekén jutna el Közép-Ázsiából Európába, kapacitása kétszerese lenne az európai rendszerének, s ennek megfelelően sokkal többe is kerülne. Az orosz Gazprom mellett ebben a projektben részt vesz a német BASF és a Francia EdF is.
Az utóbbi hónapokban azonban már a Déli Áramlat megépítése is kérdésessé vált. Az ukrán és az orosz kormány ugyanis tárgyalásokat folytat arról, hogy orosz kézbe kerüljön az ukrajnai tranzithálózat tulajdonának fele. Ezzel Moszkva úgy érezheti, hogy elhárulnak a tranzittal kapcsolatban viták, így a rendszer korszerűsítésével elegendő biztonságos szállítási kapacitáshoz jutna. Ez a megoldás sokkal olcsóbb, mint az új vezeték kiépítése, így jobban járna vele az orosz exportőr, a tranziton kereső Ukrajna és persze a szállítási költségeket megfizető európai vevőkör is.