Csütörtökön érkezik meg a dél japán Tobata kikötőjébe az a Gazprom szállítmány, amely három hét alatt szállít át norvég földgázt a Barents tengeren. A vásárló a japán Kyushu Villamosművek, amely a tavalyi földrengés miatt kieső energiaellátását kénytelen az északi tengeri földgáz készletekből pótolni. Megfigyelők szerint az új szállítmányozási útvonallal hosszú távon kiválthatóvá válik a hagyományos hajózási útvonal, amely a Földközi Tengeren keresztül és a Szuezi csatornán át éri el az ázsiai vásárlókat. A globális felmelegedés hatására ugyanis az év eddigi néhány hónapjában hajózható Barents tengeri útvonalak kihasználhatósága növekszik, ami hatással van a fuvarozás megtérülésére. Míg 2010-ben összesen 4 szállító tanker haladt át az itteni útvonalon, addig tavaly a számuk 34-re ugrott, idén eddig 46-an vágtak át az Európát Ázsiával összekötő tengeri összeköttetésnek.
A költségek ugyanakkor nem csekélyek, hiszen a három hetes út fajlagos biztosítási díja jelenleg magasabb, mint a hagyományos útvonalon, bár elemzők szerint ez az indiai óceáni kalóztámadások miatt még változhat. Ráadásul a Barents tengert az év legnagyobb részében jég borítja, így a tankerhajók mellé jégtörő flottát kell bérelni.
Az út rövidsége miatt viszont mégis kezelhetőek a költségek. A sarkköri útvonalakat nem csak az oroszok használják ki, hanem Kanadában is építik az ehhez szükséges infrastruktúrát, hogy a relatíve drága európai gázpiacot saját erőforrásaikkal láthassák el. A Gazprom, illetve a projektben partner norvég Statoil az ázsiai piacot célozza, miután Európában a recesszió miatt visszaesik az energiafelhasználás.
A héten tárgyal az orosz államfő, Vlagyimir Putyin leköszönő kínai kollégájával, Wen Jiabao-val, ahol a legfontosabb kérdések között várhatóan a kínai energiaellátást fogják tárgyalni. Az oroszok ugyanis már készülnek a Barents tengeri verseny fokozódására, ezért Kína felé földgáz vezeték kiépítésével akarják monopol helyzetüket biztosítani.