A tudományos kutatók, a pszichológusok és a válásokkal foglalkozó ügyvédek számára is megfejthetetlen, misztikus titok maradt, hogy mi különbözteti meg a férfiakat és a nőket. Az autóvásárlási szokások - amelyekről kimerítő statisztikai adatokkal rendelkezünk - talán ad némi kapaszkodót azoknak, akik nem akarnak lemondani az örök titok megválaszolásáról.
Aki meg akarja érteni a férfiak lelkét, aggodalmait és igazodási kényszereit, annak elég szemügyre venni, melyek azok az autók, amelyeket szinte kizárólag ők vásárolnak. A legnagyobb eltolódást az olasz Lamborghini sportautóknál tapasztalhatjuk: ennek a márkának az autói lényegében csak férfiak kezében vannak (lásd táblázatunkat).
Pöpec, de gazdaságos verda
Ezzel szemben a hölgyek listáján a kicsi, sportos, de viszonylag takarékos Mini áll az élen - derült ki gigantikus mennyiségű, közel tízmillió autóvásárlás adatainak feldolgozásából. Az összesítést az Edmunds.com autósportál készítette a tőzsdei portál megbízásából. A BMW-hez tartozó Mini mellett a koreai Hyundai-Kia páros, az olasz Fiat és a japán Mitsubishi az az öt márka amelyet a nők előnyben részesítenek. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy bármely típust is nézünk, mindig több a férfi vásárló, mint a nő, csak nem annyival, mint a macsós járgányok esetén.
Márka | Tulajdonosi arány (%) | |
1. | Lamborghini | 93 |
2. | McLaren | 93 |
3. | Ferrari | 92 |
4. | Aston Martin | 88 |
5. | Fisker | 87 |
6. | Lotus | 86 |
7. | Ram | 84 |
8. | Maserati | 84 |
9. | Rolls Royce | 84 |
10. | Tesla | 83 |
*egy márka eladott autóinak hány százaléka kerül férfiakhoz | ||
Forrás: MarketWatch |
A férfiak toplistáján szereplő sportos és patinás márkák annak ékes bizonyítékai, hogy az autóvásárláskor jobban érdekli őket az autók ereje és presztízse, mint hogy mennyit kell fizetniük érte - összegzi Jessica Caldwell, az Edmunds vezető elemzője. Nem igazán meglepő, hogy a férfiak kedvelt márkái teljesítményorientáltak.
Hazai-külföldi
A hölgyek pragmatikusabbak, ezért a jó ár-érték arányt kínáló márkák vezetik a népszerűségi listájukat - teszi hozzá a szakértő. A kompakt autók állnak legközelebb a szívükhöz. Ugyanakkor - mint azt az előbb jeleztük - a legnagyobb arányban a nők tulajdonában lévő Miniknek és Kiáknak is csak 49 százalékát birtokolják. Megjegyzendő, hogy bizonyára sok autót, amit nők használnak, a férj nevére jegyzik be.
Az megint csak nem meglepő, hogy az autószalonok látogatónak többsége férfi, bár az arány - 60-40 százalék - nem olyan egyoldalú, mint azt gondolhatnánk - derül ki a Kelley Blue Book piackutató cég internetes site-jának adataiból. Ami érdekesebb, hogy az amerikai férfiak előnyben részesítik a hazai gyártású autókat, illetve az európai luxusmárkákat, míg a nőknél az importált autók állnak az élen. A biztonság a nők 76 százalékának fontos szempont, míg a férfiak esetén 61 százalék ez az arány - derül ki a portál 13 ezer autós megkérdezésén alapuló összesítéséből.
Mint a dezodort
Nehéz ugyan általánosítani, de a felmérések tapasztalatai alapján megkockáztatható, hogy a férfiak úgy választanak autót, ahogy órát vagy dezodort vesznek. Az érdekli őket, hogyan éreznék magukat benne és milyen imázst közvetít róluk a termék a külvilág felé. A nagy múltú márkák, mint a Lincoln, a Buick, a Cadillac vagy a Mercedes-Benz ezért vonzó különösen az idősebb férfiak számára. Nem meglepő az sem, hogy azok a verdák, amelyeket "durvának" jellemeznek a hirdetésekben, jobban felkeltik a férfi vásárlók érdeklődését.
A nők ezzel szemben az üzemanyag-takarékosságot és az árat teszik az első helyre a választáskor. Az utóbbit 72 százalékuk tartja fontosnak, míg a férfiak esetén csak 50 százalék ez az arány. Miközben a hölgyek 67 százaléka vásárol viszonylag kis fogyasztású autót - például Kiát, Minit, valamilyen Mazdát vagy Hondát -, addig a férfiaknak csak 48 százaléka tartja ezt fontos szempontnak.
Meglepő, hogy a nők kerülik a feltűnő színeket. Majdnem tíz százalékkal valószínűbb, hogy ezüst színű vagy barna modellt választanak, mint a férfiak. Ezzel szemben a férfiak esetén több mint tíz százalékkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy piros vagy narancs színű járgány mellett döntenek, mint a nők esetén - derül ki az iSeeCars.com használtautó-portál statisztikájából.