Van egy korosztály, amelyik az utolsó középiskolai év végét, az érettségit és az egyetemi tanulmányai első évét is járványidőszakban tapasztalta meg. Olyan egyetemisták, akik még nem ültek előadóteremben, és csak a képernyőről ismerik oktatóikat, csoporttársaikat. A Maszol a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem néhány gólyáját kérdezte arról, hogyan barátkoztak meg ezzel a helyzettel.
Többségüknek nem voltak anyagi vagy technikai akadályai az online oktatásnak. Akadnak azonban olyanok is, akiknek nehézséget okozott különböző szoftverek letöltése, amelyek egyébként a jelenléti oktatásban elérhetőek volnának az egyetem számítógépein. A legtöbben a Zoom és a Microsoft Teams platformban bíznak, de ezek használata sem mindig gördülékeny. Az első évesek panaszai szerint néha internetproblémák jelentkeznek, máskor frissíteni kell az alkalmazást.
Az online oktatásnak megkérdezetteink szerint vannak kimondott pozitívumai. Ezek között elsősorban a költségtakarékos lakhatást és az eredményes tanuláshoz sokaknak elengedhetetlenül fontos privát szféra biztosítását emlegetik. A pozitívumoknál azonban lényegesen több a negatívum. Az egyetemi előadások látogatását, a tanulmányi kirándulásokat mindannyian hiányolják. Sokan érzik úgy, hogy behozhatatlan a lemaradásuk „otthoni egyetemistaként”.
Hátrányt jelent, hogy nincs lehetőségük részt venni konferenciákon, tematikus előadásokon, az adott szak diákjainak szervezett tevékenységeken, programokon. A legfájóbb azonban minden válaszadó gólya szerint a személyes kontaktus hiánya a diáktársakkal és a tanárokkal. A válaszadók közül egy sem akadt, aki mindegyik csoporttársával találkozott volna, amióta elkezdte az egyetemet.