A konzultációs időszak 2018 július 4-től augusztus 16-ig tart. A bizottság megvizsgálja a jelenlegi nyári időszámítás működését, és azt, hogy indokolt-e eltörölni az évi két óraátállítást. Azt szeretnénk megtudni, hogy mit gondolnak az európai polgárok, az érdekelt szervezetek és a tagállamok az Unióban jelenleg érvényben lévő nyári időszámításról, és annak esetleges módosításáról - olvasható a hivatal közleményében.
A kérdőív itt érhető el.
Hogyan lehet véleményt nyilvánítani?
Ez a kérdőív az ír kivételével az EU összes hivatalos nyelvén rendelkezésre áll, és a kérdéseket az EU hivatalos nyelvei közül bármelyiken meg lehet válaszolni. Azt javasolják ugyanakkor, hogy ha lehet, észrevételeinket angolul fogalmazzuk meg.
A kérdőív kitöltése bármikor megszakítható, és később folytatható. A válaszok beküldése után a kitöltött kérdőív másolatát elmenthetjük számítógépre. Ha szeretné, további dokumentumokat (pl. állásfoglalást) is feltölthet, illetve elküldhet e-mailben véleményének, javaslatainak alátámasztására.
A beérkezett válaszokat és észrevételeket közzétesszik ezen a weboldalon. Ha nem járulunk hozzá ahhoz, hogy személyes adatainkat nyilvánosságra hozzák, akkor válaszokat névtelenül teszik közzé.
Az átláthatóság érdekében a Bizottság arra kéri a konzultációban részt venni kívánó szervezeteket, hogy jelezzék a Bizottság és a nyilvánosság felé, kit és milyen ügyet képviselnek, és ebből a célból regisztrálják magukat az átláthatósági nyilvántartásban, továbbá fogadják el a nyilvántartott szervezetekre vonatkozó magatartási kódexet.
Nyári időszámítás az unióban - miről is van szó?
A nyári időszámítás szabályainak értelmében az unióban évente kétszer át kell állítani az órákat. A cél a nap járásához való igazodás, és az adott időtartamban rendelkezésre álló természetes fény kiaknázása.
A legtöbb uniós tagállamban a nyári időszámításnak hosszú hagyománya van, és az első vagy a második világháborúig, vagy az 1970-es évekbeli olajválságokig vezethető vissza.
Uniós szinten a nyári időszámítás az 1980-as években vált gyakorlattá; alkalmazását jelenleg a 2000/84/EK irányelv szabályozza. Az irányelv értelmében a tagállamoknak március utolsó vasárnapján kell az órákat előreállítani (nyári időszámítás) és október utolsó vasárnapján kell azokat visszaállítani (téli időszámítás). A nyári időszámításra vonatkozó uniós szabályozás a nyári időszámítás kezdetét és végét hivatott összehangolni az egységes piac teljes területén.
A Bizottság a nyári időszámítás kapcsán rendszeresen kap visszajelzéseket a polgároktól, akik az óraátállítás kedvezőtlen egészségügyi hatásairól, alváshiányról és más negatívumokról számolnak be. Mások ugyanakkor pont a jelenlegi rendszer fenntartását szorgalmazzák, mivel véleményük szerint pozitív következményei vannak.
Néhány tagállam a közelmúltban levélben kereste meg a Bizottságot a nyári időszámítás kapcsán. Finnország az évi két óraátállítás eltörlését kérelmezte, Litvánia pedig a jelenlegi rendszer felülvizsgálatát szorgalmazta, hogy az figyelembe vegye a regionális és földrajzi különbségeket.
Az Európai Parlament 2018 februárjában állásfoglalást fogadott el, amelyben arra kérte a Bizottságot, hogy értékelje ki az irányelvet, és amennyiben arra szükség van, terjessze elő az irányelv felülvizsgálatára vonatkozó javaslatot. Az állásfoglalás azt azonban leszögezi, hogy "alapvetően fontos az egységes uniós időszámítási rendszer fenntartása az évi kétszeri óraátállítás megszüntetése után is".
A következő lépések
A rendelkezésre álló bizonyítékok alapján megállapítható, hogy a belső piac megfelelő működésének garantálása érdekében nagyon fontos, hogy a kérdéses területet az EU egységesen szabályozza. Ezt az Európai Parlament is támogatja; állásfoglalásában rögzítette, hogy az egységes uniós időszámítási rendszer fenntartása alapvető fontosságú.
Az Európai Parlament állásfoglalására válaszul a Bizottság elkötelezte magát amellett, hogy megvizsgálja azt a két legfontosabb szakpolitikai alternatívát, amelyek garantálhatják a harmonizált rendszert: a jelenlegi nyári időszámítás megtartása (amint azt a 2000/84/EK irányelv is rögzíti), vagy az évi két óraátállítás eltörlése az összes uniós tagállamban, és az időszakos óraátállítások betiltása. Ez nem fogja érinteni az egyes tagállamok azon döntését, hogy melyik időzónába tartozzanak, és hogy a nyári vagy a téli időszámítást (vagy egy harmadik időszámítást) vezessék-e be egész évre.