Nem az első csapást kapta az orosz földgázszállítások alternatívájának szánt Nabucco gázvezeték megépítésének terve azzal, hogy Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn kijelentette: a Mol kiszáll a projektből - állapítják meg a külföldi hírforrások. Az év elején a vezeték megépítésére szerveződött konzorcium másik nagy részvényese, a német RWE energiaszolgáltató vezérigazgatója jelentette ki, hogy ejthetik az ügyet annak bizonytalanságai miatt - emlékeztetett a Wall Street Journal (WSJ).
A Mol tegnapi közleménye szintén arra hívja fel a figyelmet, hogy a kivitelezés becsült költségei egyre nőnek, miközben továbbra sem tudni, honnan töltenék a gázt a szállítórendszerbe. A Mol leszögezi, hogy ezt többször szóvá tette a projektcég vezetőségének, de nem kapott megnyugtató válaszokat.
Ezért a magyar olajcég jelezte mind a Nabucco International többi tagvállalatának, mind a magyar kormánynak, hogy a Nabucco projektvállalatának további finanszírozását nem tartja fenntarthatónak, így annak 2012-es költségvetését nem hagyta jóvá. A cég ugyanakkor továbbra is elkötelezett az energiafüggés csökkentése mellett, támogatja a déli folyosó koncepciót, amely később akár egy újragondolt Nabucco formájában is megvalósulhat - derül ki az olajvállalat közleményéből.
Mire célozhatott a Mol?
Magyarországnak földrajzi elhelyezkedése miatt összekötő szerepe van a gáz forrása és piaca között, ezért ha a Mol végül kiszáll, akkor az végső csapást mérhet a Nabuccóra - mondta a Bloombergnek Philip Chladek, olaj- és gázipari szakértő. Ugyanakkor mivel az európai gázvezeték terve Brüsszel egyik kedvenc projektje, ezért nem tesz jót Orbán és az Európai Bizottság amúgy is feszült viszonyának a magyar kormányfő nyilatkozata a Mol kilépéséről - teszi hozzá Mujtaba Rahman, a New York-i Eurasia Group tanácsadó cég elemzője.
A Nabucco megépítése a hivatalos költségbecslés szerint 7,9 milliárd euróba (10,4 milliárd dollár) kerülne, ám nem hivatalos számítások kalkulációk 12 milliárd dollárral kell számolni - írja a Reuters. Ez a projekt bírálói szerint túl magas, ráadásul a terv kivitelezői egyelőre - ahogy azt a Mol is jelezte - valóban csak küszködnek azzal, hogy elegendő mennyiségű nem orosz forrásból származó gázt szerezzenek a csőkígyóba. Ennek ellenére lehet alternatívája az orosz forrásnak.
Kicsit kicsi, de a miénk
Az EU döntéshozói az utóbbi időben kissé elmozdultak a Nabucco feltétlen támogatásától. Még mindig ezt minősítik a legjobb csatornának, de nyíltnak mutatkoznak arra, hogy figyelembe vegyenek más lehetőségeket is a Kaszpi-tenger térségéből érkező gáz Európába juttatására. Mint hangsúlyozzák a lényeg az alternatív forrás, nem pedig az infrastruktúra, amely eljuttatja a gázt a célállomáshoz - írja a WSJ.
Eközben Azerbajdzsán és a BP - amelynek vezető szerepe van az új azeri gázforrások kiaknázásában - két másik a Nabuccóval versenyző gázvezeték kiépítésén dolgozik. Ezeken keresztül az 1,2 ezer milliárd köbméter energiahordozót tartalmazó Shah Deniz II mezőn meginduló kitermelésből származó gáz érkezhet Európába, a tervek szerint 2017 vagy 2018-tól - emlékeztet a Reuters.
Visszatérés a spejzon át
A brit olajmulti vezette konzorcium ugyan csak a 2013-ban hozza meg a végső döntést arról, hogyan exportálja a gázt Európába, de eközben támogatja a TANAP és a Délkelet-európai Vezeték (SEEP) projekteket. Az előbbi Törökországba juttatná el az energiahordozót, az utóbbi pedig onnan továbbíthatja azt Európába, ezen belül jó eséllyel Ausztriába, a kontinens egyik legnagyobb gázelosztó központjába. A TANAP és a SEEP éves szállítási kapacitása 16 milliárd köbméter gáz, ami nagyjából fele a Nabucco tervezett áteresztő képességének.
A Bloomberg értesülése szerint azt már idén eldöntik, hogy a SEEP és a Nabucco közül melyiket választják - ezeken túl szóba jöhet még például az Orbán brüsszeli nyilatkozatában pozitív lehetőségként említett orosz Déli-Áramlat, amely a tervek szerint a Fekete-tenger fenekén juttatna el maximum évi 60 milliárd köbméter gázt Európába.
Magyarországnak diverzifikálnia kell gázforrásait - ahogy arra a miniszterelnök is utalt -, a Nabucco alternatív irányaként szóba jöhet Szlovákia és Horvátország, ám ezek nem igazán komoly lehetőségek. Kérdés, hogy mi kínálhat valódi alternatívát? - mondja Chladek. Csak egy olyan projekt jöhet szóba, amelyeken keresztül a Nabucco - mintegy a hátsó ajtón - visszajönne. A terveket végül is egyesíthetik, megosztva a kivitelés költségeit.