A varsói verseny- és fogyasztóvédelmi hivatal (UOKiK) példátlanul magas, 29 millió (2,1 milliárd forint) zlotys büntetést szabott ki a PKO Bank Polskira (BP), a legnagyobb lengyel bankra az ügyfeleire súlyosan hátrányos hitelszerződései miatt. Mint a Gazeta Prawna, a vezető varsói gazdasági napilap kiemelte, a szerződések számos eleme hátrányos helyzetbe hozta az ügyfeleket. Például a szerződésbe foglalták, hogy a hitel törlesztésének futamideje alatt a kamat változhat - az azonban sehonnan sem derül ki, erre mikor, milyen okból, milyen feltételek esetén kerülhet sor, ami lehetővé tette, hogy a pénzintézet amikor csak akarta, emelhesse a kamatot.
A szerződések nem feleltek meg a tájékoztatással kapcsolatos követelményeknek sem - állapította meg a 2012 novembere óta folytatott vizsgálat. A szerződés megkötése előtt ugyanis minden pénzintézet köteles az ügyfélnek átadni egy tájékoztatót, amely többek között tartalmazza a hitelköltségek összegét, s ennek elegendő ideig kell érvényesnek lenni ahhoz, hogy az állampolgár a feltételeket összevethesse más bankokéval és ésszerű döntést hozzon.
A PKO BP tájékoztatójának érvényességi ideje azonban egyetlen nap volt, és nem tartalmazott olyan fontos információkat, mint a késedelmes fizetés vagy a határidő előtti törlesztés költségei - ezekkel pedig korlátozta a fogyasztók jogát a tárgyilagos és teljes tájékoztatáshoz.
A büntetéssel szemben a PKO BP bírósághoz fordulhat, de azonnal vállalta a hibák korrigálását, bár nem mindegyikben ismerte el a felelősségét. A tájékoztatással kapcsolatban például arra hivatkozott, hogy a törvény nem szabja meg, mennyi ideig kell a hitelajánlatról szóló tájékoztatónak érvényesnek lennie.
Az UOKiK ugyanakkor felhívta az állampolgárok figyelmét, hogy a pénzintézetekkel való konfliktusukban fordulhatnak támogatásért a fogyasztóvédelemhez.