A Gazprom végleg feladta, hogy az Ukrajnát délről, a Fekete-tenger alatt megkerülő Déli Áramlat gázvezetéktől leágazást építsen ki Olaszországba - tudta meg Moscow Times nevük elhallgatását kérő forrásokból. Ezt megelőzően jelentették be, hogy az orosz gázóriás megegyezett az osztrák OMV-vel a csőkígyó végének Bécsbe vezetéséről.
A Gazprom és az OMV szándéknyilatkozata a szerint a csőkígyó Magyarország felől érné el az osztrák cég bécsi közép-európai elosztó központját, ahonnan a rajta érkező gáz Európa minden részébe eljuthat. (Ez a korábban megjelent térképek szerint az jelenti, hogy vezeték jóval hosszabban érinti Magyarországot, erősítve az ország tranzit pozícióját - a szerk.)
Olcsóbb lesz
Az olasz leágazás nélkül a 40 milliárd dolláros projekt egymilliárd dollárral kevesebbe kerül. Az oroszok egyébként úgy látják, hogy a Déli Áramlat építése nem szenvedi meg jelentősen az ukrán válságot. Sem a Gazpromot, sem cég első emberét, Alekszej Millert nem sújtják uniós szankciók, annak ellenére, hogy a vezérigazgató Vlagyimir Putyin orosz államfő közeli szövetségese. Brüsszel az uniós tulajdonlási és hozzáférési szabályok be nem tartása miatt függesztette fel a vezetéképítéshez szükséges engedélyek kiadását.
Az olasz kormány a Reuters tudósítása szerint nem tekinti véglegesnek a Déli Áramlat elvesztését - a kormányszóvivő szerint a projektet nem fagyasztották be. A kormányhoz közeli más források viszont úgy látják, hogy Róma a Trans Adriatic Pipeline (TAP) mellé állt, amely azeri gázt szállíthat Olaszországba a Törökországot és Görögországot átszelő ITGI vezetékhez kapcsolódva. Orosz megítélés szerint ezzel értelmetlenné vált a további szállítás az amúgy is túlságosan ellátott olasz gázpiacra.
Édes-savanyú
A Gazprom és az OMV egy 2010-es orosz-osztrák államközi szerződésre helyezi mostani együttműködése alapjait. A Déli Áramlaton teljes kiépítése után 63 milliárd köbméter gáz susoghat át, ami fedezi az európai szükséglet 13 százalékát. Ennek fele köthet ki Bécsben. Sok uniós vezető ettől reméli az ukrán-orosz viták miatt nem megbízható ukrajnai tranzit kiváltását.
Az új helyzet édes és egyben keserű hangulatot ébreszthet az OMV vezetői körében. Az európai Nabucco gázvezeték fővállalkozója ugyanis az osztrák cég volt, ám a párhuzamos projekt ezzel végképp értelmetlenné vált. A Nabucco nem csupán a Déli Áramlattal, hanem a TAP-val szemben is elvesztette a csatát. Ugyanakkor az OMV az orosz csőkígyón át Európába hozhatja a birtokában lévő fekete-tengeri lelőhelyekről kibányászott energiahordozót is, amihez nagy reményeket fűz.