Az Avtostat orosz elemző intézet hétfőn megjelent előzetes adatai szerint decemberben éves összevetésben 59 százalékkal, 56 745-re csökkent az értékesítés, amely 10 százalékkal haladja meg a novemberi számokat. A kínai és orosz márkák adták az új személygépkocsi eladások több mint 70 százalékát az év utolsó hónapjában.
A teljes piac több mint 60 százaléka öt márkára korlátozódott, a Ladára (19,6 ezer darab), és négy kínai gyártó termékére: Chery (7,8 ezer darab), Geely (4,5 ezer darab), Haval (4,4 ezer darab).
A Lada után a koreai Kia (65,7 ezer darab) és a Hyundai (54 ezer darab) áll. A koreai autómárkák mögött jócskán lemaradtak a kínai gyártók, amelyek teljes részesedése 19,2 százalék volt. Ezzel szemben megelőzik az „európaiakat”, akik az orosz piac 18,5 százalékát szerezték meg.
A havi értékesítési adatokból kiderült, hogy az ukrajnai háború miatt Oroszországból kivonuló nyugati cégek által hagyott űrt az ázsiai ország gyártói töltötték be. Az év első 10 hónapjában Oroszország volt a kínai autók hatodik legnagyobb exportpiaca.
Oroszországban az autóeladásokat tekintve a legjobb év 2012 volt, akkor csaknem 3 millió új autó talált vevőre. Az ország elleni nemzetközi szankciók és a gazdasági visszaesés miatt az autópiaci forgalom 2012 és 2016 között csaknem ötven százalékkal esett vissza. 2019-ben 1,759 milliót, 2020-ban 1,6 milliónál is kevesebb új autót értékesítettek az Oroszországban tevékenykedő európai vállalatot tömörítő AEB adatai szerint.