Március 6-án indult útnak a "Beijing Spirit" olajszállító teherhajó Murmanszkból, hogy az azt következő hetek során a skandináv partok mentén áthajózzon a La Manche-csatornán és elérje az Atlanti-óceánt.

A tartályhajó eredeti célállomása Philadelphia volt, de március 22-én hirtelen megfordult és az óceán közepén ismét Európa felé vette az irányt.

A The New York Times értesülései szerint a "Beijing Spirit " egymillió hordó orosz nyersolajat szállított, amelytől a vevő "nyilvánvalóan visszalépett". A helyzet jól mutatja Oroszország drámai helyzetét a nyersolaj szempontjából - fogalmaz John van Schaik, az Energy Intelligence olajpiaci szakértő.

A kereskedelmi adatokat összesítő OEC szerint decemberben a nyersolaj és a finomított olaj az orosz export 33,3 százalékát tette ki: 2020-ban a nyersolaj az ország teljes exportjának 48,7 százalékát tették ki, 161 milliárd dolláros kereskedelmi értékkel.

Ukrajna megszállása óta azonban az USA, Kanada, az Egyesült Királyság és Ausztrália is döntött az orosz olaj bojkottjáról. Egyes olajipari vállalatok még a hivatalos szankciók előtt maguk is leállították a kereskedelmet az orosz beszállítókkal.

Ez azonban nem egyedi eset - írja a német Focus. Több mint 20 teherhajó - amelyek a háború kezdete óta orosz kikötőkből indultak útnak -  jelenleg is úton vannak. Ezek együttesen több mint 8,5 millió hordó olajat szállítanak, jelenlegi piaci értékük több mint 840 millió dollár.

Más országok viszont már megérezték az olcsó olajra való esélyt: India február vége óta több mint 13 millió hordó orosz nyersolajat vásárolt, összehasonlítva egészen megdöbbentő a különbség. A tavalyi év egészében az ország csak mintegy 16 millió hordót importált Oroszországból - jegyzi meg a lap.