Az idei aratás befejezéséig, tehát nagyjából a nyár végéig 20 millió tonna gabonát kellene Ukrajnából elszállítani a háború és az orosz tengeri blokád ellenére, hiszen egyrészt szükség van rá a világban, másrészt kell a hely a raktárakban a frissen betakarított terményeknek - írja a G7.
Reménytelen ennyi gabonát elszállítani
Szárazföldön az egész EU-ban 30,8 millió tonna gabonát szállítottak 2020-ban, tavaly pedig a tagállamok egymás között vasúton és közúton összesen tudtak 24 millió tonnát szállítani, az év egészében. Ez jól érzékelteti a 20 millió tonnás vállalkozás kilátástalanságát. Ilyen gigantikus mennyiségű gabona elszállításához hiányzik a logisztikai kapacitás.
Nem lehet akármilyen vonatba vagy teherautóba beönteni a gabonát, már csak az élelmiszer-biztonsági előírások miatt sem. Emellett nem csak a gördülőállományban vannak hiányok: az ukrán gabonát valahol hajóra is kellene tenni. Márpedig az európai kikötőkben a kivitel eleve jelentős: 88 millió tonna volt 2021-ben, tehát a behozatal több mint duplája. A kikötőkben a kapacitások erre a mennyiségre épültek ki, se berakási, se tárolási kapacitás nincs arra, hogy hirtelen ez ötödével megnövekedjen.
Néhány kikötő jöhet csak szóba
Az ukrán gabonát lengyel, magyar, szlovák és román vasúthálózaton kellene elszállítani a néhány szóba jöhető kikötőbe.
A legfontosabb a romániai Konstanca, csakhogy a román vasúthálózat igen rossz állapotban van, és egyetlen vonal vezet közvetlenül Konstanca felé, a Fekete-tenger partján. Az oroszok május 30-án két rakétával eltalálták ennek kulcsfontosságú elemét, a zatokai hidat, amit május végéig nem sikerült helyreállítani.