A négy hajó összesen közel 170 ezer tonna rakománnyal megrakva indult útnak a Fekete-tengeren. Oleksandr Kubrakov ukrán infrastrukturális miniszter elmondása szerint a gabonán kívül egyéb feldolgozott termékeket is utaztatnak az ország déli kikötőiből induló szállítóhajók, derül ki a Politico jelentéséből.
A háború miatt stratégiai jelentőségű Odesszából csak egy hajó, a Riva Wind indult meg, míg az onnan délre található Csornomorszkból a Mustafa Necati, a Star Helena és a Glory kelt útra. Ez utóbbi a török védelmi minisztérium szerint mintegy 66 ezer tonna kukoricát szállít Isztambulba, míg a Riva Wind a Szíria közelében található Iskenderunba szállít 44 ezer tonnányit.
Valamivel messzebb hajózik a Mustafa Necati, ami 6000 tonnányi napraforgóolajat juttat Olaszországba, de a legnagyobb utat a Star Helena teszi meg 45 000 tonna napraforgómaggal Kína felé. A védelmi minisztérium szerint minden hajót először az isztambuli Közös Koordinációs Központban ellenőriznek majd, ahova várhatóan hétfőn késő délután dokkolhatnak be.
Növekvő export
Ez nagy előrelépésnek számít, ugyanis a Reuters cikke szerint előző nagyobb konvoj mindössze 58 ezer tonna kukoricát szállított 3 hajóval, akkor Törökországon túl, Írországba és Nagy Britanniába szállítottak, mostanra viszont a koordinációs központ jelentése szerint hétfőn további két hajó indulását is engedélyezték hétfőn.
Bár eddig működőképesnek látszik az együttműködés, az első óriás teherhajó csak szombaton érte el az ukrán vizeket. Kubrakov szerint innentől a következő cél az lesz, hogy az ukrán kikötők kapacitásának növelésével havi több mint 100 hajót is tudjanak kezelni.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!