Oroszországban a laptopok értékesítése 22 százalékkal maradt el idén júliusban a 2021 júliusi értékesítéstől - vette át a Kommerszant gazdasági lap hírét a Moscow Times. A magyarázat unalmas: a nyugati gyártók az Ukrajna elleni orosz agresszió miatt távoztak az orosz piacról, illetve a nyugati szankciók miatt fékez az orosz gazdaság, ami megnyirbálja a fogyasztók vásárlóképességét is.
Összesen 222 ezer laptopot vettek az oroszok júliusban, amire 13,1 milliárd rubelt (89,7 milliárd forint) költöttek - állítja a Kommerszant egy a fogyasztói elektronikai szektorra rálátó, meg nem nevezett forrásra hivatkozva. Természetesen a nyugati márkák visszaszorultak, miközben a kínaiak benyomultak a helyükre.
Robbantottak a kínaiak
A fogyasztói elektronikai termékeket értékesítő MTS áruházlánc beszámolója szerint a kínai márkák, köztük a Honor és a Huawei megkétszerezték piaci részesedésüket a nyár középső hónapjában. Eközben az amerikai HP, amely az Ukrajna ellen indult orosz agresszióra válaszolva bezárta oroszországi részlegét, csak 21 százalékos piaci részesedést ért el 2021 júliusának 26 százalékos részesedése helyett.
Az Apple, amely korábban sem birtokolt túl nagy szeletet az orosz laptoppiacból még nagyobbat zuhant. Tavaly júliusi nyolcszázalékos piaci részesedéséből az idei nyár közepére mindössze három százalék maradt. A szakértők az amerikai márkák kiszorulása mellett a kínai és orosz termékek előretörésére számítanak.