Az intézkedéseket Li Ko-csiang miniszterelnök ismertette. A tervben kiemelt helyen szerepel az infrastrukturális projektek ösztönzése, elsősorban a vasúthálózat fejlesztése. A cél, hogy idén 6600 kilométerrel növeljék a vasútvonalak hosszát, 80 százalékban az elmaradottabb, középső és nyugati régiókban. Ehhez egy évi 200-300 milliárd jüanos (7-11 ezer milliárd forintos) speciális alapot hoznak létre, további 150 milliárd jüan (5 ezer 400 milliárd forint) értékben pedig kötvényeket bocsátanak ki, de a bankokat is kedvezményes hitelek nyújtására ösztönzik majd. A szociális célú építkezéseket is fellendítik idén, ez a kormány urbazinációs törekvéseit is szolgálja. A projektek kivitelezését kötvénykibocsátással segíti a Kínai Fejlesztési Bank.
A mikro- és kisvállalatok megsegítésére a kormány 2016 végéig meghosszabbítja a számukra jelenleg elérhető adókedvezményeket, s minden korábbinál több kiscég részesülhet a kedvezményekben - hangzott el szerda éjjel.
A kínai miniszterelnök a rendelkezések bejelentésekor nem közölte az ösztönzőcsomag részleteit, így azt sem lehet tudni, az pontosan mennyivel terheli majd meg a költségvetést. A csomag nem teljes egészében új, annak egyes részei szerepelnek a korábban az idei évre előirányzott gazdaságpolitikai célkitűzésekben.
A gazdaságösztönző csomagot azután jelentették be, hogy az első negyedévben gyenge gazdasági adatok láttak napvilágot, s az év első három hónapjában várhatóan 7,3 százalék lesz a gazdasági növekedés Kínában. Ez elmarad az éves célként kitűzött 7,5 százalékos értéktől.
A kínai gazdaság lassulását jelző mutatók megjelenése nyomán a közgazdászok már azt találgatták, hogy Peking új monetáris és fiskális ösztönző intézkedéseket hozhat - erről részleteket itt olvashat.