A pozsonyi Új Szó beszámolója szerint a szlovákiai töltőállomások drágábbak és jóval lassabban reagálnak a világpiaci árak csökkenésére, mint a szomszédos országok benzinkútjai - ez derült ki a pénzügyminisztérium mellett működő Pénzpolitikai Intézet (IFP) elemzéséből. A legnagyobb piaci szereplő Slovnaft azt állítja, hogy nem a cég haszonrése a különbözet oka.

A környező országokkal összevetve drága a benzin Szlovákiába még akkor is, ha az üzemanyag árából levonjuk az adókat. Az árak nagy késéssel reagálnak a világpiaci áresésekre is. Az árváltozás mértéke is eltérő: ha nő a kőolaj világpiaci ára, a szlovákiai benzinárak ugrásszerűen nőnek, de ha csökkennek, sokkal lassabban esnek.

A 95-ös oktánszámú benzinért a 2010 óta eltelt években átlagosan 1,2, a gázolajért 2,7 százalékkal kértek többet a szlovákiai kutak a régiós átlagnál. Ha az elmúlt két évet nézzük, a 95-ös benzin literje átlagosan 7, a gázolajé 5 centtel volt drágább mint a szomszédos országokban. Szlovákiában átlagosan 6 hetet vesz igénybe a világpiaci árak beépítése a kiskereskedelmi árakba, Magyarországon és Ausztriában csak kettőt. A világpiaci árak csökkenése Ausztriában például két héten belül 80 százalékban a kiskereskedelmi árakban is érvényesül, a többi környező országban ez 50 százalék körül mozog, Szlovákiában viszont a világpiaci áresésnek alig a harmada épül be a kiskereskedelmi árakba.

Az IFP szerint a szlovákiai kutak 40 százalékán a három legnagyobb cég osztozik, ami részben megmagyarázhatná, miért drágább a szlovákiai üzemanyag. Magyarországon azonban ennél is nagyobb mértékű a koncentráció, miközben az árak alacsonyabbak - írta a pozsonyi lap.