Az uniós tagállamok repülőtereinek fel kell készülniük arra, hogy az Egyesült Királyság válási megállapodás nélkül zuhan ki az EU-ból a brexit napján, azaz 2019. március 29-én - figyelmeztette az Európai Bizottság a tagországok diplomatáit a napokban a Politico tudósítása szerint. Filip Cornelis, a testület légi közlekedésért felelős vezető tisztviselője számos körülményre hívta fel a jelen lévő diplomaták figyelmét.
A repülőtereknek készen kell állniuk a vámügyintézésre a szigetországba induló és onnan érkező utasok, illetve áruk esetén, továbbá erősíteniük kell biztonsági szolgáltatásaikat és ügyfélszolgálatukat. A brit kilépés napja nem hétköznapi káoszt hozhat, ha nem lesz megállapodás az EU és az Egyesült Királyság jövőbeni kapcsolatáról, márpedig az ezzel kapcsolatos tárgyalások egy helyben topognak.
Kapcsolódó
Nagy csapás lehet
Ha a távozó ország a légi közlekedéssel kapcsolatos válási egyezmény nélkül veszi a kalapját, akkor azonnal hatállyal érvényüket vesztik az EU-s repülési licencek: a brit légitársaságok elveszik a jogukat arra, hogy az EU-országokban repüljenek. Ezzel egyidejűleg elvész Nagy-Britannia tagsága az European Aviation Safety Agencyben, amely az EU-ban használatos repülőgépek bizonyítványait és repülési licenceit adja ki.
Jelenleg sok olyan cargo szállítmány érkezik Európába, amelyet a szigetországban pakolnak ki, majd innen szállítanak tovább az EU más országaiba. Ha ezeknek vámellenőrzéseken kell átesniük, az annyira bonyolulttá teheti ezt a megoldást, hogy a vállalatok kihagyják majd az Egyesült Királyságot, ám ez megint csak az európai repülőterek terheit növeli.
Figyelmeztetés a bankszektornak
Az Európai Bankhatóság (EBA), az EU legfőbb banki szabályozó szervezete a brit pénzügyi szektor cégeit figyelmeztette arra, hogy nem megfelelően készültek fel a brexitre - írta a Guardian. Az EBA szerint a City intézményeinek fel kell pörgetniük vészforgatókönyveik elkészítését arra az esetre, ha az Egyesült Királyság válási megállapodás nélkül zuhanna ki az unióból. Nem szabad feltétel nélkül bízniuk abban, hogy jövő március vége után lesz még egy 21 hónapos átmeneti időszak az alkalmazkodásra az új helyzethez.
Ez az üzenet nincs összhangban a Bank of England (BoE) helyzetértékelésével, amelyet még márciusban adott ki, amikor Theresa May miniszterelnök megállapodott az EU-val a 2020 decemberéig tartó átmeneti periódusról. A BoE akkor arra kérte a pénzintézeteket, hogy ne kapkodják el tevékenységük átszervezését, például egyelőre ne bocsássák el embereiket.
Az egyik legnagyobb brit bank, a HSBC bejelentette, hogy ezer munkahelyet telepít át a brit fővárosból Párizsba a brexit napján, a Royal Bank of Scotland Amszterdamba viszi át tevékenysége jelentős részét, a Barclays Dublint választott új EU-s központja helyszínéül London helyett.
Verik az asztalt az autógyártók
A Honda is felsorakozott azok mellé az autógyártók és más nagy gépipari cége, például az Airbus mellé, amelyek jelezték, hogy a brit kilépés súlyos károkat okoz nekik. (A BMW befektetése kivonását helyezte kilátásba.) A japán autógyártó a délkelet-angliai Swindonban üzemelteti európai gyártóközpontját. Civic típus autóit például az egész világpiacra itt gyártják. Az üzem just in time rendszerben működik, a Financial Timesnak nyilatkozó büszke mérnökök szerint az alkatrészek "folynak" befelé a gyárkapun a beszállítóktól.
Az EU-ból érkező részegységeket 5-24 órán belül felhasználják, a helyi gyártóktól vásárolt termékek 75 percen belül az autókba kerülnek. Nem csoda, hogy a vállalat úgy látja, ha az alkatrészfolyamot lefékezné a vámolás, az súlyos kárt fog okozna. Új szoftvereket kellene telepíteniük, ügyintézőket felvenniük és akkora raktárat kellene építeniük az átmeneti készletnek, amelynek területén 42 focistadion férne el. A mindezzel járó költségtöbblet érezhetően rontaná a swindoni gyár hatékonyságát.