A Rio de Janeirót és az olimpiai falut összekötő 35 kilométeres utat normál esetben 70 perc alatt meg lehet tenni autóval, ám az elmúlt napok nem már nem minősültek normálisnak - derül ki a Washington Post cikkéből. Két héttel a játékok kezdete előtt Ricardo de Andrade taxisofőr arról számolt be, hogy két és fél óráig araszolt az egyik végponttól a másikig.
Sose megyek többet Barrába - panaszkodott, utalva a sportolóknak helyet adó városrészre, Barra da Tijucára. A rióiak ugyanezt az élményt élhetik át, ha el akarnak jutni az olimpiai parkot is magában foglaló helyszínre. Végeláthatatlan ideig dekkolhatnak a dugókban a forróságban. Lehet, hogy Rio mennyei strandjairól ismert, de a közlekedésre inkább a pokoli jelző illik.
Kapcsolódó
"Előkelő" helyezés
A TomTom Traffic Index 295 világvárost számba vevő listáján Rio a negyedik legtúlnépesedettebb település a világon Mexikóváros, Bangkok és Isztambul után. Sokan attól tartanak, hogy a helyzet még rosszabb lesz, ha az olimpiára érkező félmillió turista elárasztja a várost.
A játékok helyszínei a város különböző részein vannak, ezek közül egyesek környezetében folyamatos közlekedési dugók vannak. Ha az új metróvonalat nem adják át augusztus 1-jén, ahogy ígérik (átadták - a szerk), akkor ezen az olimpián a buszokra való feljutásért folyó verseny lesz a legismertebb versenyszám.
A város vezetése az olimpia sportolóinak és kísérőiknek fenntartott buszsávokkal akarja enyhíteni a gondot. Az ezeken közlekedő buszok a város különböző részeiből viszik majd az emberek a versenyek helyszíneire. Aki illetéktelenül ráhajt a Rio 2016 jelű sávokra, 460 dollárnak (130 ezer forint) megfelelő bírságra számíthat. Brazíliában a minimálbér 270 dollár.
A mának élnek
A város közlekedési anarchiájának hátterében a hosszú távú tervezés teljes hiánya áll - mondja Carlos Murdoch közgazdász, urbanisztikai szakértő. Nem gondolkodunk előre és mindent az utolsó pillanatra hagyunk - számol be a brazil néplélek egyik titkáról.
Az 1950-es években felépítették az ország autóközlekedés-centrikus fővárosát, Brazíliavárost és arra biztatták az autógyártókat, hogy építsenek üzemeket az országban. A vasutat elhanyagolták, így például ma sincs vasúti személyforgalom Brazília két legnagyobb városa Sao Paulo és Rio de Janeiro között. Egyik városban sincs vonat- vagy metrókapcsolat a repülőtér és a városközpont között.
Csak semmi kapkodás
A látogatók legjobb esélye a versenyek főhelyszínek elérésére az új metróvonal, amelyet 2014-ben kellett volna átadni, de az olimpia idejére sem lesz kész teljesen. Csak kézi forgalomirányítással fognak járni a szerelvények, ami meglehetősen hosszúra, nyolc percre nyújtja a követési távolságukat (a budapesti metrón csúcsidőben ez csupán néhány perc). A metrón csak olimpiai jeggyel vagy megbízatással rendelkező személyek utazhatnak majd.
Nem tudták teljesíteni a szervezők azt az ígéretüket sem, hogy biciklibarát olimpiát rendeznek (szemben a londonival, amely ebben is jól teljesített). Kialakítottak ugyan 450 kilométernyi bicikliutat, ám ezek egy részén az autósokkal osztozkodnak a bringások. Egy új bicikliút a tengerparton áprilisban leomlott, megölve két embert. Azóta sem nyitották meg ezt a részt a kerékpárosok előtt.