A Krím félszigeten 2014 elején, amikor Ukrajnában lázadás távolította el posztjáról a regnáló államfőt, rangjelzés nélküli katonák tűntek fel – szakértők szerint az orosz hadsereg tagjai -, akik gondoskodtak róla, hogy a terület hovatartozásáról népszavazást írjanak ki. Bár ennek legitimitását nem sok ország ismeri el a világon, a nagy többség Oroszországot választotta Ukrajna helyett. Így április 11-én életbe is léphetett a félsziget új közjogi helyzetét rögzítő orosz alkotmánya. Vlagyimir Putyin államfő népszerűségi indexe a területszerzés után a csillagos égbe emelkedett.
Hét év elég hosszú idő, hogy megpróbáljuk értékelni, mit nyertek vagy veszítettek a Krímben élők a változással – véli Mark Galeotti Kelet-Európa szakértő, aki a Moscow Timeson igyekezett véleményt alkotni erről. Az orosz állami média szerint a gazdaság talpra állt és integrálódott Oroszországba. Az S7 légitársaság naponta indít járatokat Szevasztopol és Moszkva, illetve Novoszibirszk között, hamarosan újraindítja repülőit Irkutszkba, továbbá új járatokat is tervez más oroszországi városokba.
A turisták érdeklődése erős, de még az orosz idegenforgalmi szakemberek is úgy látják, hogy a félszigetnek több világszínvonalú szállodára lenne szüksége. A Vedomosztyi gazdasági lap ugyan megjegyzi, hogy a Krím nem lesz Oroszország Kaliforniája, ám a területet az ígéret földjeként tálalják, amelyet az ukrán korszakban elhanyagoltak, ám Oroszország rendbe tett.
Fekete-tengeren fekete lyuk?
Egészen más képet kap a nyugati érdeklődő, ha az amerikai Freedom House értékelését olvassa a Krímről. A szervezet legutóbbi Freedom in the Wordl Indexe szerint a félsziget nem szabad – ami nagyjából megfelel a valóságnak –, ám a 7 pontos értékelés, amit adtak túlzásnak tűnik. Rosszabb ugyanis, mint amire a polgárháború szaggatta Líbiát, vagy Nagy Testvér államot üzemeltető Kínát, vagy az ellenzékével szemben kíméletlen fehérorosz rezsimet pontozták. Van olyan részmutató, amiben a Krím gyengébb jegyet kap Észak-Koreánál is, ami erős túlzásnak tűnik.
Mindebből igaz, hogy vannak komoly emberi jogi kérdések, főként a tatár kisebbség háttérbe szorítása, illetve helyi ügyek, leginkább az, hogy a terület legszebb részeit, köztük kedvező tengerpartokat sötét hátterű üzletemberek és vállalkozások privatizálják. Ugyanakkor a helyieket elsősorban az életszínvonaluk érdekli, és ezen a téren igaz, hogy a Krímet 2014 előtt az ukrán állam elhanyagolta, amin úgy kellett Moszkvának javítani, hogy a félsziget elcsatolása miatt nyugati embargót vezettek be vele szemben, és a területet elszigetelték Oroszországtól.
Valami van, de nem az igazi
Oroszországban 2019 első felében a Krím gazdasága fejlődött a leggyorsabb ütemben összevetve a többi régióval. Eközben azonban Szevasztopol, a főváros halvány jövedelmezőséget kínál az ott tevékenykedő vállalatoknak, komoly gond az infláció, különösen az élelmiszerek áremelkedése, amit némi jövedelem- és nyugdíjkiegészítés kompenzál. Az ott élőknek először a félsziget modern kori történetében hamarosan vagyonadót kell majd fizetniük. A koronavírus-járvány a hivatalos adatok szerint az orosz átlagnál jobban sújtotta a Krímet.
A legnagyobb gondot a vízellátás jelenti, miután az ukránok leállították a szállítást azon a csővezetéken, amelyen az ivóvíz 85 százaléka érkezett. A helyi hidrometeorológiai központ szerint április elején majdnem kétszer kisebbek voltak a helyi vízkészletek, mint tavaly ilyenkor. Az ügy miatt a helyi hatóságok az Európai Emberjogi Bírósághoz fordultak, az orosz Duma pedig 50 milliárd rubelt (200 milliárd forint, a budapesti négyes metró építését megközelítő összeg) szavazott meg a föld alatti vízkészletek jobb kiaknázására, a csővezetékeken lévő elszivárgások megszüntetésére és egy tengervízlepárló építésére.
Tipikus Oroszország-feeling
A Moscow Times cikkírója szerint ha összegzést akarunk készíteni arról, hogyan jártak a Krímben lakók az országváltással, akkor egy tipikus orosz régió képe tárul elénk. Szergej Alekszasenko korábbi pénzügyminiszter-helyettes szerint Moszkva 1,5 ezer milliárd rubelt költött a félszigetre. Ennek jól látható eredménye a Kercsi-szorost átívelő 18 kilométeres közúti és vasúti híd, az elektromos rendszer korszerűsítése és a szimferopoli repülőtér felújítása. A jövő év végére elkészül a területet teljesen lefedő mobiltávközlési rendszer.
Egy független felmérés szerint 2019-ben az ott élő szlávok 82 százaléka, és még a tatárok 58 százaléka is úgy értékelte, hogy jobb helye van a Krímnek Oroszországban, mint Ukrajnában volt. Persze vannak panaszaik, ami meglátszott a 2019-es regionális választásokon. Szevasztopol volt az egyik azon négy régió közül, amelyben Putyin pártja, az Egységes Oroszország nem érte el a szavazatok 50 százalékát.
A Moscow Times publicistája szerint a félsziget ugyanazt a paradox helyzetet tükrözi, mint Oroszország egésze, némileg felnagyítva. A Krímet vezető Szergej Akszenov valójában Moszkva helytartója, ám kicsit bővít a demokrácián azzal, hogy 2024-től közvetlenül lehet majd megválasztani az önkormányzati vezetőket. Az átlagemberek élete nem könnyű, bár az infrastruktúra, ami kiszolgálja őket javult. Akárcsak Oroszország, a Krím is kényelmetlen, rosszkedvű hely, de nem élhetetlen, bár arra sincs remény, hogy rendszer szinten megváltozhat.