Két gázcső szimbolikus összeheggesztésével megindult a Déli Áramlat földgázvezeték építése az oroszországi, Fekete-tenger melletti Anapa város közelében. A tényleges építési munkálatok első lépése egy szerbiai kompresszorállomás lesz, amelynek kivitelezése december 20-án kezdődik. A Déli Áramlat az orosz földgázt a Fekete-tenger alatt Bulgárián, Szerbián és Magyarországon keresztül szállítja majd az olasz határhoz, akár évi 63 milliárd köbméter mennyiségben - Ukrajna elkerülésével. Az első kereskedelmi szállítás a Déli Áramlat első elágazásán 2015 decemberében érkezik Bulgáriába, a továbbiakban egy év különbséggel beindítjuk a másik két elágazást, majd még egyet. 2017 végére, 2018 elejére 63 milliárd köbméter földgáz érkezik Bulgária partjaihoz, ahonnan a célországokba halad tovább. A Déli Áramlat 2380 kilométer hosszú lesz (925 kilométeren a tenger alatt), a szárazföldi rész a Fekete-tenger bolgár partjától a szlovén-olasz határig húzódik majd, az orosz szárazföldet Anapa mellett hagyja el a vezeték.

A Déli Áramlat mögött kiemelt politikai támogatás áll, amit államok közötti szerződések és aláírt beruházási döntések jelenítenek meg - mondta a rendezvényen Vlagyimir Putyin, Ororszország államfője. Putyin szerint a vezeték a legkorszerűbb technikai megoldások felhasználásával épül, ami garantálja a környezeti negatív hatások minimalizálását. Alekszej Miller, a Gazprom elnöke szerint a mai szimbolikus lépéssel Európa legnagyobb infrastrikturális fejlesztése indult el, ami nemcsak az energiaágazatot érinti, hanem a részes nemzetek gazdaságának egészét. A Déli Áramlat vezetéken 2015 decemberében elindul az első gázszállítmány - tette hozzá Miller.

A vezetéket az egyes országokban létrehozott (részben Gazprom-érdekeltésű) projektcégek építik, a Fekete-tenger alatti szakaszt építő South Stream Transport B.V. 50 százalékban a Gazprom tulajdona van, 20 százalék részesedéssel az olasz ENI, 15-15 százalékkal pedig a francia EDF és a német BASF-csoporthoz tartozó Wintershall Holding rendelkezik. A vezeték magyarországi szakaszát az MVM-Gazprom közös cég, a Déli Áramlat Magyarország Zrt. építi majd, a 229 kilométeres rész Szerbiától Szlovéniáig halad majd magyar területen, kereskedelmi üzeme 2016. január elsejével kezdődhet. Az itthoni szakasz 600 millió euróból épül, amit fele-fele részben fedez az orosz és a magyar fél, 30 százalék tőke mellett 70 százalék hitelből. Az egyelőre nem ismert, hogy Magyarország milyen mennyiségű gázra számíthat, információink szerint azonban erről már döntés született.