Valószínűleg az év harmadik legnagyobb forgalmát hozó napjukat zárták tegnap az amerikai kiskereskedők - az ünnepi szezont nyitó, a hálaadást megelőző fekete péntek és december 23. után -, miután a lakosság útnak indult beváltani karácsonyra kapott vásárlási utalványait, illetve levadászni a legnagyobb árengedménnyel kínált portékákat - derül ki a Reuters összefoglalójából.

Tavaly ezen a napon 62 milliárd dollárnak vertek a fenekére az amerikaiak, ami 12 százalékkal volt több a 2009-esnél, annak ellenére, hogy hóakadályok nehezítették a boltok megközelítését. Idén 72 milliárd dollárra nőhetett ez az összeg - véli Craig Johnson, a Customer Growth Partners piackutató cég elemzője.

Megteltek a parkolók

Johnson egyelőre nem tudományos vizsgálat alapján fogalmazta meg előrejelzését, csak azért vár jelentős növekedést, mert - szemben a hóhelyzet sújtotta 2010-es karácsonnyal - idén szügyig telt parkolókat látott az áruházak környékén. Más megfigyelők ugyanakkor azt tapasztalták, hogy bizonyos bevásárlóutcákon kisebb volt a tömeg, mint a hálaadást megelőző roham idején. A ShopperTrak szerint idén december 26-án 60 százalékkal többen indultak el a boltokba, mint 2010-ben ugyanezen a napon.

Az amerikai vásárló nem adta fel kedvenc elfoglaltságát vasárnap sem: az IBM elektronikus adatfeldolgozó rendszere szerint december 25-én 16,4 százalékkal volt nagyobb a forgalom, mint tavaly ilyenkor, december 26-án pedig 10 százalékos növekedést regisztrált a rendszer.

Hatvan-hetven százalékos diszkont

Az átlagosan viszonylag gyengébb ajánlatok ellenére volt néhány komoly leértékelés: a Reuters tudósítójának nyilatkozó vásárlók szerint a 60-70 százalékos ajánlatokért már megéri lökdösődni a tömegben. Minden tíz amerikaiból négy tervezett shoppingolást a karácsony utáni hétfőre, az útnak indulók 82 százalékát a leértékelések bírták rá a kényelmetlenségek vállalására.

A vásárlók 47 százaléka be akarta váltani az ajándékba kapott vásárlási utalványát, 31 százalékuk pedig valamilyen termék becserélésére készült. Sok üzletben olyan árukapcsolásokkal várták a fogyasztókat, amelyek egy részét utalvánnyal lehetett kifizetni. Így ösztönözték készpénz költésére az utalványosokat.