Mivel az ukrán kikötők orosz blokádja miatt Ukrajna nem tud gabonát exportálni a tengeren, felmerült, hogy Románia alternatív útvonalként szolgálhatna. Sajnos, a valóság ez esetben is felülírja a szép elképzeléseket - derül ki a Maszol cikkéből.
„Vannak gabonával megrakott uszályok, melyek 20 napja várakoznak a konstancai kikötőben, amikor pedig jönnek majd a kamionok is Romániából és Ukrajnából egyaránt, káosz lesz” – nyilatkozta a Ziarul Financiar (ZF) gazdasági napilapnak Paul Ivanov, az egyik legnagyobb folyami szállítással foglalkozó romániai cég, a Trading Line Group vezérigazgatója.
A közúti határátkelőknél sem jobb sokkal a helyzet, a ZF információi szerint a halmi határátkelő ukrán oldalán napokat várnak a kamionok arra, hogy beléphessenek Romániába. „Május eleje óta egymillió tonna ukrán gabona sem haladt át Románián. s a tavalyi termés mellett rövidesen érkezik majd az idei is.
A gabona zöme uszályokon érkezik a nagyon zsúfolt Reni és Ismail kikötőkből. A gond az, hogy Halminál a forgalmi kapacitás nagyon korlátozott, mivel csak egy vasúti pálya van, a közúti átkelőnél pedig 4-5 napig várakoznak a kamionok” – mondja Sergiu Gorban, a gabonakereskedelemmel foglalkozó Transylvania Invest vezérigazgatója.
A helyzetet nagyban megkönnyítené, ha az uszályok rakományát vasúti szerelvényekre lehetne átrakni a galaci kikötőben, ehhez azonban sürgősen korszerűsíteni kellene két, összesen kevesebb, mint öt kilométer hosszúságú pályaszakaszt. Az erre kiírt közbeszerzési eljárás sikertelen volt, ezért a CFR most maga próbálkozik meg a munkálatok elvégzésével. A tervek szerint augusztus folyamán végeznek a korszerűsítéssel, azt követően fogadhatja majd a galaci kikötő az ukrán gabonát.