A legalább egy éve nyitva tartó magyarországi Tesco-áruházak árbevétele a dohányértékesítést nem számolva 1,3 százalékkal csökkent a november 13-át megelőző 13 hétben, a vállalat üzleti évének harmadik negyedében az egy évvel korábbihoz képest - derült ki a cég jelentéséből. Ez valamivel rosszabb a második üzleti negyedévben tapasztalt 0,4 százalékos lemorzsolódásnál.
A csökkenés jóval nagyobb lett volna, ha figyelembe vennénk a dohánytermékek értékesítését is, mivel a dohány-kiskereskedelem átalakítása miatt ezek az idei forgalomhoz már nem járulhattak hozzá. Így szeptember-novemberben 3,8, június-augusztusban 1,6 százalékos csökkentést jegyezhetett volna fel az áruházlánc. Az utóbbi két számot persze javították volna a dohányeladások, ha ezeket nem vették volna át a speciális dohányboltok.
A magyar Tesco jobban muzsikált a harmadik üzleti negyedévben, mint - dohányátalakítás nélkül - 5,7 százalékos zuhanást elszenvedő szlovák, illetve a 4,9 százalékos mínuszt elkönyvelő cseh társa. Lengyelországban viszont megúszták 0,7 százalékos csökkenéssel.
Hátrálás minden fronton
Nagy-Britannia legnagyobb áruházláncának legalább egy éve nyitva hazai hipermarketjeiben 1,5 százalékkal csökkent az árbevétel, Európában átlag 4,0, Ázsiában 5,1 százalékos hanyatlást szenvedett el a vállalat. A rossz eredmények Nagy-Britanniában elsősorban az élelmiszer-értékesítés gyengélkedésének számlájára írhatók - állítja Philip Clarke vezérigazgató. A háztartások pénzügyi helyzetének romlása miatt minden kiskereskedő nehézségekkel küzd ezen a téren.
Ami a külföldi vállalkozásokat illeti, ezek üzleti környezte továbbra is nehéz, különösen Thaiföldön. Törökországban és Lengyelországban az első félév tapasztalatai alapján elindított akcióknak köszönhetően javított teljesítményén a Tesco. A halvány negyedév ellenére a menedzsment bízik a abban, hogy stratégiája - amelyben jelentős átalakítások szerepelnek, köztük a személyzet bővítése és a friss élelmiszerek kínálatának javítása - beváltja a hozzá fűzött reményeket.
Kopogós számok
A cég közleményéből kiderül, hogy a brit fogyasztók még mindig szenvednek reáljövedelmük csökkenésétől és rezsiköltségeik emelkedésétől. Az átlagos háztartások vásárlóereje tíz százalékkal van a 2007-es szint alatt. A Tesco egyébként igen nehéz évet tudhat maga mögött. Egyebek mellett 3,5 milliárd dollárt kellett leírnia globális vagyonának értékéből és be kellett jelentenie, hogy idén kivonul az Egyesült Államok piacáról.
A Tesco teljesítménye Nagy-Britanniában jelentősen elmarad olyan nagy versenytársaiétól, mint az amerikai Wal-Mart kezében lévő Asda vagy a Sainsbury's - mondta a CNBC-nek Joshua Raymond, a City Index tőzsdei szolgáltató cég elemzője. A kérdés az, hogy az utóbbi kettő teljesít-e jobban a piaci átlagnál vagy az előbbi marad-e el attól. Ráférne a Tescóra, ha a kritikus karácsonyi bevásárlási szezonban bizonyítana.