Várhatóan sötét képről tanúskodik majd a Tesco jövő héten esedékes harmadik negyedéves beszámolója. Az elmaradó javulás miatt az elemzők kezdenek kételkedni abban, hogy a másfél évvel ezelőtt meghirdetett, egymilliárd font (1,2 milliárd euró) költséggel számoló, az áruházakat megújító átalakítási stratégia sikerrel járhat. A londoni City számos elemzője pesszimista előrejelzésekkel szomorította el ügyfeleit a napokban - derül ki a Guardian beszámolójából.
A Barclays, a Shore Capital és a Deutsche bank elemzői egyaránt úgy vélik, hogy a Tesco nem tudott javítani stagnálást mutató korábbi adatain legfontosabb piacán, Nagy-Britanniában. A cég továbbra is nagy-Britanniában éri el profitjának 70 százalékát. James Collins, a Deutsche Bank kiskereskedelmi ágazattal foglalkozó elemzője arra számít, hogy a legalább egy éve nyitva tartó áruházak árbevétele 1,5 százalékkal zsugorodott.
Mínuszok
James Anstead, a Barclays szakértője 1,8 százalékos mínuszt jósol. Enyhén szólva nem tartja valószínűnek, hogy a harmadik negyedéves jelentésben szerepel majd a várva várt fordulópontról szóló beszámoló. Clive Black, a Shore Capitaltól egy-két százalékos esést vár.
A Tesco részvényei manapság mindössze 345 pennys áron forognak a londoni tőzsdén, míg két éve még 405 pennyt kellett adni értük. A JP Morgan a hét elején rontotta le 335 pennys célárát 315 pennyre. A Deutsche bank 405-ről 386 pennyre vitte le saját mutatóját.
Harapófogóban
A Tesco fő gondja hazai piacán az, hogy egyszerre veszít vevőket a nála magasabbra pozicionált áruházláncokkal vívott versenyben, illetve az olcsóbb árukat kínáló kemény diszkontokkal, az Aldival és a Lidllel folytatott csatában.
A Kantar piackutató vizsgálatai szerint mind a négy brit szupermarketlánc veszít piaci részesedéséből. Ilyesmire nem volt példa az elmúlt négy évtizedben. A Tesco túlságosan befelé forduló lett az elmúlt években, elvesztette kapcsolatát a külvilággal - ismerte el hét végi interjújában Richard Broadbent, a cég elnöke. Szerinte az innováció - mint például az áruházlánc Hudl táblakomputere - kulcsszerepet játszhat a helyzet megváltoztatásában.
A bajokat tetézi, hogy a Tesco külföldi leányvállalatai is nehéz helyzetbe kerültek. A cégvezetés kénytelen volt elismerni, hogy a legalább egy éve nyitva tartó üzletek forgalma Törökországtól Thaiföldig a csoport minden piacán csökkennek. Európában több mint 70 százalékkal zuhant a profit.