A Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) által hétfőn közzétett adatok szerint a világ legnagyobb autópiacán éves összevetésben 1,1 százalékkal kevesebb személyautót, 2,2 millió kocsit értékesítettek januárban. Decemberben még 9,1 százalékos növekedést könyvelhettek el az eladók.
A teljes gépjárműparkot tekintve - a személyautók, autóbuszok és teherautók - 0,2 százalékos emelkedést mértek januárban, az eladott járművek száma 2,52 millió volt, szemben a decemberi 9,5 százalékos növekedéssel.
A januári kereskedelmi adatokat torzíthatja a kínai holdújévi ünnepség, amely évente változik, hol januárban, hol februárban kezdődik. Idén január 28-án vette kezdetét a kéthetes ünnep, ami visszafogta a kiskereskedelmi forgalmat. Tavaly viszont február 7-re esett a tavaszünnep kezdete.
Kínában tavaly rekordmennyiségű, 28,03 millió autót adtak el, ami éves szinten 13,7 százalékos növekedést jelent. Az éves szintű növekedési ütem szeptemberben volt a legmagasabb 26,1 százalékkal, ez egyben az utóbbi több mint három év legjobb adata is volt.
Az értékesítés bővülése nagyban volt annak köszönhető, hogy a pekingi kormány 2015 októberétől a tavalyi év végéig megfelezte, 10 százalékról 5 százalékra csökkentette a kis teljesítményű - az 1,6 liternél kisebb hengerűrtartalmú motorral felszerelt - gépkocsik adókedvezményét. Idén már 7,5 lesz a forgalmi adó, 2018-ban pedig visszaemelik 10 százalékra.
Az amerikai General Motors korábban jelezte, hogy januárban 24 százalékkal, 321 264-re esett vissza a Kínában értékesített új autóinak száma. A japán autógyártók közül a Nissan 6,2 százalékos csökkenésről, a Toyota viszont 8,1 százalékos növekedésről számolt be. A legnagyobb európai luxusautókat gyártó BMW 18,2 százalékkal több autót - BMW-t és Minit - értékesített, így történelme során először átlépte az 50 ezres havi eladási küszöböt.