Normális körülmények között a rotterdami kikötő olyan, mint egy nagy gépezet: szászával érkeznek a hajók minden nap, amelyekről több ezer konténert raknak le, miközben más hajókra több ezret hajóznak be - írja a Bloomberg.

Az Oroszország elleni nyugati kormányzati szankciók és az önkéntes vállalati korlátozások miatt azonban több ezer oroszországi címre feladott konténer halmozódott fel a kikötőben.

Hét-tizenöt méteres kikötői szakaszokat tartanak fenn arra, hogy kiszelektálják a szállítmányokból a szankciók sújtotta országokba irányuló szállítmányokat, ám ezeket nem a mostani orosz korlátozások nagyságához alakítottak ki. Nem elég, hogy számos hivatal ellenőrzi a szabályok betartását, de konténerszállítmányozó cégek és -terminálok jelezték, hogy felfüggesztik az Oroszországba irányuló szállítmányok kezelését. Mindez rátesz egy lapáttal arra a káoszra, ami a koronavírus-járvány miatt a hajózási iparban kialakult.

Minden egyes hajón, amely befut a rotterdami kikötőbe több tíz vagy száz Oroszországba tartó konténer lehet, amelyeket ki kell válogatni a többi közül és félre kell rakni. Ezt személyes ellenőrzéssel kell elvégezni, annak minden munkaerő-feltételével és időigényével, miközben az áruknak mozogniuk kellene, nem várakozniuk arra, hogy kiszemezgessék közülük az orosz címzettek szántakat.

Amikor a Bloomberg riportere ott járt, éppen 4500 konténer várt arra, hogy egyenként ellenőrizzék, hova tartanak. Egyelőre nem alakítottak ki külön helyet a kiválogatott konténerek tárolására, ám előbb-utóbb el fog fogyni az erre igénybe vett kihasználatlan raktárkapacitás.

A Rotterdamon áthaladó évi 470 millió tonna áru 13 százaléka igyekszik Oroszországba. Az összes konténer 10 százaléka kapcsolódik valahogy az országhoz. Eközben az európai oroz olajimport 30, az LNG-import 25, az olajtermékek és a szén bevitelének 20 százaléka megy keresztül Rotterdamon.

Az ukrajnai háborúról szóló cikkeinket ezen a linken olvashatja.