Nicola Sturgeon Skót Nemzeti Pártja (SNP) 64 parlamenti helyet szerzett az edinburghi parlamentben, ami csak egy mandátummal maradt el az abszolút többségtől. Zöld szövetségeseivel együtt – akik nyolc mandátumot szereztek – a függetlenségpárti politikai erők 72 parlamenti helyet szereztek meg a 129-ből.

Sturgeon skót miniszterelnök vasárnap értesítette Boris Johnson brit kormányfőt, hogy egy újabb függetlenségi népszavazás immár elkerülhetetlen. Világossá tette: „A kérdés már csak az, hogy mikor lesz, nem pedig, hogy lesz-e egyáltalán.”

Boris Johnson és a Skóciában ellenzékben lévő Konzervatív Párt határozottan ellenzi a népszavazást, mondván, a kérdés 2014-ben eldőlt, amikor a skótok 55 százalékkal, 45 százalék ellenében a függetlenség ellen szavaztak. 

Szombati beszédében a skót kormányfő is elismerte, hogy az újabb népszavazás sem jelentené automatikusan Skócia függetlenné válását. Hangsúlyozta azt is, hogy most az elsődleges feladat Skócia kivezetése a koronavírus-járvány okozta válságból, és utána következhet a döntés az ország alkotmányos jövőjéről.

Irány a legfelsőbb bíróság?

Egyre erősödnek a találgatások, hogy ha a skót parlament törvényt hoz a népszavazásról, a brit kormány bírósághoz fordul-e, hogy megakadályozza azt. Nagy eséllyel a bíróság a brit kormánynak adna igazat, hiszen a skót parlament egymaga nem dönthet olyan kérdésben, ami mindkét felet érinti. 

Michael Gove miniszter azonban még korábban, vasárnap is próbált kitérni az ezzel kapcsolatos kérdések elől.

Ezzel most nem foglalkozunk

- mondta a Sky Newsnak.

Úgy érvelt, hogyha London "a törvény erejével" próbálná megakadályozni a szavazást, az felrúgná az Anglia és Skócia közötti 300 éves, megegyezésen alapuló uniót.

A történet vége az Egyesült Királyság széthullása lehet, amivel kapcsolatban talán az a legmeglepőbb, hogy az évszázadok óta együtt élő nemzetek tagjainak jelentős része ezt nem is bánná. Egy januári közvélemény-kutatás szerint az angolok és a walesiek fele-fele, az északírek 60 százaléka úgy véli, hogy Skócia 10 éven belül független országgá válik. A skótok 71, az angolok 57 százaléka pedig nem törődne vele, vagy még örülne is, ha Észak-Írország kilépve az Egyesült Királyságból egyesülne az Ír Köztársasággal.

Másrészt a brit haditengerészet nukleáris fegyverekkel felszerelt atom-tengeralattjáróinak bázisa a skót Grea Lochban van, ami kínos biztonsági kérdéseket jelentene a függetlenné vált országnak és szomszédjának.

Nicola Sturgeon
Nicola Sturgeon

Felmerül viszont a kérdés, hogy mit tudna felmutatni az ország gazdasága? Az északi-tengeri olaj ugyan Skócia természeti kincse, már 1999-ben elérte a csúcsát, mostanra pedig eljött a nyersolaj korszakának hanyatlása. A szakértők felhívják a figyelmet a vállalatok gyenge termelékenységére, a kevés új vállalkozásra és arra, hogy az ottani cégek nem tudnak szintet ugrani.

London kínálhat a skótoknak valamivel jobb közszolgáltatásokat és pénzügyi támogatást. Azzal érvelhetnek a referendum ellen, hogy a pandémia lecsengése után nem kellene újabb bizonytalansággal rontani a gazdasági és politikai környezetet. Azonban úgy tűnik, csekély hatása lenne, ha több hatáskört engednének át Londonból helyi hatáskörbe. Talán északír mintára felajánlhatnák a skót protokoll bevezetését, amivel Skócia gazdaságilag az EU tagja lenne, amit az ott élők többsége akar.

Sok kérdés az államadósság ügyében

Egy lehetséges szakadásból mindemellett jelentős pénzügyi problémák adódhatnak, hiszen felvetődne, hogy mekkora rész jutna a brit államadósságból Skóciára? Egyrészt már a 2014-es népszavazást megelőző és követő években is sokat vitatott gazdasági kérdés volt, hogy mi lenne a független Skócia pénzneme. A végső döntésnek jelentős hatása lenne a közös államadósságra is. Ha - ahogyan azt széles körben javasolják - az ország a font sterlinghez kötött változatát használná, az jelentősen kisebb kockázatot jelentene a skót állam hitelezőire nézve.

"Természetesen továbbra is vállalni kellene az adósságot, de ez kisebb árfolyamkockázatot jelentene" - mondta Thomas Sampson, a London School of Economics közgazdászprofesszora, majd hozzátette, hogy bár: 

"Mindenképp vita tárgyát képezné, viszont ha Skócia továbbra is a fontot használná, nem lenne kockázat. Tegyük fel, hogy egy új valutát használunk, és úgy állítjuk be, hogy egy skót font egy brit fontot ér. Ha azonban a piac ezt máshogy ítéli meg, és a skót font leértékelődne, akkor a dolgok hirtelen nagyon másképp néznének ki."

Lee Buchheit, az Edinburgh-i Egyetem professzora szerint a nemzetközi közjogban, amikor egy államközösség egyik tagja kilép, hogy egy másik államhoz csatlakozzon - ahogy ez 1846-ban történt, amikor Texas csatlakozott az Egyesült Államokhoz -, az a szabály, hogy a korábbi államegység által vállalt adósságokat a két újonnan függetlenné vált ország között kell felosztani.

Tárt kapukkal az EU előtt

A 2016 júniusában rendezett brexit-népszavazáson országos átlagban a résztvevők szűk 52 százalékos többsége a kilépésre, a skótok 62 százaléka viszont a további EU-tagságra voksolt. Felvetődik a kérdés, ha a várhatóan 2023-ban megtartott skót függetlenségi szavazás után elhagyják az Egyesült Királyságot, akkor miként térhetnének vissza az EU-ba, egyáltalán milyen követelményeknek kell megfelelniük. 

"Skóciát ugyanúgy értékelnék, mint bármely más tagjelölt országot, vagyis a demokrácia és a gazdaság állapota alapján. És ez sok szempontból elég pozitívnak tűnik" - mondta Kirsty Hughes, az Európai Kapcsolatok Skót Központjának igazgatója.

A független Skóciának azonban új intézményeket kellene létrehoznia, például központi bankot, külügyminisztériumot és különböző szabályozó testületeket - és az EU-nak meg kellene győződnie arról, hogy ezek megfelelnek a blokk előírásainak, valamint szilárdak és rugalmasak.

"Természetesen bármilyen instabilitás, legyen az politikai, gazdasági vagy költségvetési jellegű, csökkentené a bővítési kedvet az EU részéről" - mondta Fabian Zuleeg, a brüsszeli European Policy Centre kutatóintézet vezérigazgatója.

Az EU vezetése azt is szeretné elérni, hogy Skócia az unió költségvetésének nettó befizetőjévé váljon, és ne újabb gazdasági vagy költségvetési problémákat jelentsen a csatlakozása.

"Itt a skót kormánynak van még dolga, hogy minden zökkenőmentesen menjen" - mondta Zuleeg. "Elvileg azonban nincs okunk azt hinni, hogy Skócia ne tudna gazdaságilag önállóan cselekedni, és ne lehetne pénzügyileg stabil."

A skót vállalkozásokat megnyomorító vámok kivetésének elkerülésére az egyik átmeneti megoldás az lehetne, ha mind az EU-val, mind az Egyesült Királysággal tárgyalnának egy átmeneti szakaszról, amely alatt Skócia a brit kilépés ellenére is tagja marad a London és Brüsszel közötti, brexit utáni kereskedelmi megállapodásnak.

Vannak aggályok is: sokan úgy látják, ha a skótok többsége a függetlenséget választaná, azzal nagyon nehéz helyzetbe hozná országát. Az EU-csatlakozás azért sem lenne fáklyás menet, mert vannak olyan országok, élükön a katalán elszakadáspárti törekvésekkel küszködő Spanyolország, amely nem kívánatos precedenst látna egy másik országból kiváló új állam újbóli uniós  felvételében. Madrid emiatt várhatóan keresztbe tenne a skótoknak, és a csatlakozáshoz az EU-tagországok egyhangú döntésére van szükség.