Az OCCRP oknyomozó projekt a vállalat nyilvántartásának és a hajók nyomonkövetésének elemzése alapján derített fényt a turpisságra.
Tizennyolcnál több, a Sovcomflot 2020-as pénzügyi nyilvántartásában szereplő hajólistán jegyzett tankert azonosítottak, melyek az utóbbi pár hónapban is a világ óceánjain közlekedtek, megrakva átlagosan 240 millió dollár értékű üzemanyaggal. A hajók mozgása valós időben követhető egy a tengeri forgalomkövetésre szakosodott weboldalon.
A szankciók márciusi életbe lépése után egyes hajók kikapcsolták a nyomkövetőjüket. A cég hajói közül május elején azonosítottak egyet az Egyesült Államok felé tartva, de azt átirányították Dél-Afrikába, majd gyorsan át is nevezték a hajót. Az OCCRP a közelmúltban legalább öt másik hajót követett nyomon, melyek Olaszországból, Dániából és Hollandiából indultak, vagy éppen oda tartottak vagy kikötöttek az uniós szankciók márciusi életbe lépése után is.
Ki a vevő?
Azt egyelőre nem tudni, hogy ki vásárolja a Sovcomflot által szállított olajat, de az biztos, hogy a Sovcomflot és a kikötőket üzemeltető vállalatok elkerülték a szankciókat, aminek okai, hogy a hajók libériai zászló alatt közlekednek, illetve hogy az anyacég Cipruson és az Egyesült Arab Emírségekben alapított leányvállalatokon keresztül intézi a szállítmányozói tevékenységét - írja az Euronews.
John Chrinstensen közgazdász, a Tax Justice Network alapítja szerint az, hogy a Sovcomflot különböző székhelyeket és zászlókat használ, egyértelmű bizonyítéka annak, hogy az oroszok enyhítenék vagy kijátszanák a nyugati szankciók következményeit.
A cikk írói megkeresték az Európai Uniót, hogy a Sovcomflot hajói miként horgonyozhattak uniós kikötőkben, de az Unió ugyanúgy nem válaszolt, miként a hajótársaság sem a feléjük intézett kérdésekre.