Ezek a hajók a náci Németország fekete-tengeri flottája által 1944-ben a Duna mentén elsüllyesztett hajók közé tartoztak, amikor visszavonultak az előrenyomuló szovjet csapatok elől. Alacsony vízállás idején még mindig akadályozzák a folyami közlekedést – írja a Reuters.
Az idei szárazság azonban több mint 20 hajóroncsot hozott napvilágra a Duna egy szakaszán, a kelet-szerbiai Prahovo közelében, amelyek közül sok még mindig több tonna lőszert és robbanóanyagot tartalmaz, és veszélyt jelent a hajózásra.
"A német flotta ökológiai katasztrófát hagyott maga után, amely fenyeget minket, a prahovóiakat" - mondta a 74 éves Velimir Trajilovic, egy prahovói, aki könyvet írt a német hajókról.
A hónapok óta tartó szárazság és a rekordmagas hőmérséklet Európa más részein, köztük Németországban, Olaszországban és Franciaországban is beszorította a folyók forgalmát a létfontosságú csatornákon. Szerbiában a hatóságok kotráshoz folyamodtak, hogy a dunai hajózási útvonalakat nyitva tartsák.
Prahovónál a Duna ezen a szakaszán a hajózható szakaszt a roncsok 180 méterről mindössze 100 méterre szűkítették le.
A folyómederben szétszórt hajók némelyikén még megvannak a tornyok, parancsnoki hidak, törött árbócok, míg mások többnyire víz alatt, homokpadok alatt fekszenek.
A szerb kormány márciusban pályázatot írt ki a hajótestek megmentésére, valamint a lőszerek és robbanóanyagok eltávolítására. A művelet költségeit 29 millió euróra (30 millió dollár) becsülték.
Mint arról a Napi.hu is beszámolt, számos európai országban okoz nehézségeket a hajózásban a szárazság.