Az Európai Unióban (EU) forgalmazott új autók széndioxid-kibocsátását a 2015-ös kilométerenkénti 130 grammról 2020-ra 95 grammra leszorító szabályokat megszavazta kedden az EP - közölte az EP magyarországi tájlkoztatási irodája. A bevezetési szakasz egyetlen év lesz. A jogszabálytervezet 2020 és 2022 között megengedi az "extra kibocsátási engedélyekˮ használatát, vagyis ebben az időszakban egy-egy gyártó legtisztább autótípusa nagyobb súllyal esik latba az átlagszennyezés kiszámításakor, mint a legszennyezőbb típus.
Az Európa Tanáccsal folytatott tárgyalások során a Parlament tárgyalói a 95 g/km-es határértéket az új autók 95 százalékára, a bevezetési időszakot pedig egy évre: 2020-ra korlátozták.
"Ez az eredmény azt jelenti, hogy Európa továbbra is élen jár az autók által kibocsátott széndioxid-mennyiség csökkentésében. A kilométerenkénti 95 gramm kibocsátási határérték évente 15 millió tonna szén-dioxiddal kevesebbet jelent. Azonban az innováció árát mind a gazdasági szereplőknek, mind a társadalomnak el kell fogadniaˮ - mondta a témát a Parlamenten végigvivő német néppárti képviselő, Thomas Ulmer. "Újfajta kibocsátási vizsgálatot is bevezetünk, amely jobban tükrözi majd a valós vezetési körülményeketˮ. A jogszabálytervezetet 499 szavazattal, 107 ellenszavazat és 9 tartózkodás mellett fogadták el.
Extra kibocsátási engedélyek
Az extra kibocsátási engedélyekkel (a tisztább autók hangsúlyosabb figyelembe vétele az átlag kiszámításakor) 2020 és 2022 között élhetnek a gyártók. Ezek az engedélyek legfeljebb 7,5 g/km széndioxid-kibocsátást engednek meg, és 2016 és 2020 között nem használhatók. A kilométerenként 50 g-nál kevesebb szén-dioxidot kibocsátó autót az átlag kiszámításakor 2020-ban kétszeres, 2021-ben 1,67-szeres, 2022-ben pedig 1,33-szoros szorzóval veszik figyelembe. 2023-ban az átlag kiszámításakor már nem érvényesül szorzó.
Trükköznek az autógyártók
A lehető leghamarabb be kellene vezetni az ENSZ könnyű gépjárművekre világszerte alkalmazandó vizsgálati eljárását (World Light Duty Test Procedure - WLTP), fogalmaz a szöveg. Az Európai Bizottság az eljárás 2017-es bevezetését támogatja.
A képviselők nemrég megjelent tanulmányokra hivatkozva megjegyzik, hogy a gyártók a jelenlegi eljárás gyenge pontjait kihasználva olyan hivatalos fogyasztási és kibocsátási adatokat tesznek közzé, amelyek merőben eltérnek a mindennapos autóvezetés során elérhető szintektől.