Az Európai tagállami úgy döntöttek, hogy az orosz nyersolajszállításokat hat hónapon belül, a finomított termékek disztribúcióját pedig 2022 végéig fokozatosan leállítják. A legfőbb problémát az jelenti, hogy az olyan gazdasági háborúkban, mint amilyet most Oroszország és a Nyugat között zajlik, általában a nyersanyagokkal rendelkező országok győznek azokkal szemben, akik nem rendelkeznek erőforrásokkal. Szlovákia ez utóbbi kategóriába tartozik - írja a pozsonyi Új Szó.
Ennek ellenére Eduard Heger miniszterelnöknek nem okozott gondot Brüsszelben megállapodni abban, hogy az orosz kőolajtermékek behozatalára vonatkozó korlátozás alóli mentesség ne három évig, hanem csak nyolc hónapig tartson. A nehézségek, amelyeket a szlovákok első kézből fognak megtapasztalni, nem fognak sokáig váratni magukra.
A 98-as oktánszámú benzin literje május végén először került több mint két euróba (780 forint – derült ki a Szlovák Statisztikai Hivatal által közzétett adatokból. Elemzők szerint az üzemanyagárak ennél is intenzívebb ütemben fognak emelkedni az orosz olajembargó miatt. A kormánypártok politikusai is kezdik felismerni ugyanezeket a problémákat: Boris Kollár házelnök e heti sajtótájékoztatóján elmondta, a szlovákok jelentősen többet fognak fizetni az üzemanyagért, és további problémák várhatók.
„Nem tudom, hogy akkor megmentjük-e a világbékét, vagy most mi lesz. Ez hamis szolidaritás. Sokat teszünk Ukrajnáért, de én vagyok az első a sorban, aki azt kiáltja, hogy ne ártsunk Szlovákiának és népünknek gazdaságilag. Ha már egyszer sikerült három évre szóló mentességet kialkudnunk, akkor keményen ragaszkodnunk kellett volna hozzá. Ha Heger valakinek a kedvében akart járni, csak sajnálni tudom; az átlagemberek fogják megfizetni az árát. Ez nagyon szerencsétlen döntés volt” – mondta Kollár.