Feleslegessé válhatnak a bankok abban a formájukban és szervezeti rendjükben, ahogy ma működnek - állította Antony Jenkins, a Barclays korábbi vezérigazgatója a Bloombergnek nyilatkozva. A hitelkártyapiac szakértőjének számító menedzsert 2015-ben tette lapátra a brit bank, ezt követően megalapította a 10x Future Technologies vállalkozást, amely informatikai felhőszolgáltatásokat kínál a pénzintézeteknek.
Jenkins 35 évet töltött el a pénzügyi ágazatban. Mint mondta, sokat gondolkodott azon, hogy a modern technológia miért nem teszi sokkal könnyebbé a bankolást. A válasz az volt, hogy az új rendszerek és módszerek sokba kerültek, ám ez egyre inkább megváltozik.
Kétlépcsős összeomlás
A hagyományos bankok jelenleg élik át Uber-pillanatukat. Ahogy a taxizást gyökerestül felforgatta a mobiltelefonos alkalmazásra alapuló autómegosztás lehetősége, ugyanúgy forgatja fel a pénzügyi szolgáltatások piacát a modern technológia: az okos telefonok terjedése vagy az érintésmentes kártyák használata. Ezek már kényelmesebbé teszik az embereknek a banki ügyek intézését.
A következő szint a Kodak-pillanat eljövetele lesz, amely lényegesen különbözik az előbbitől. Ez akkor fogja utolérni a pénzintézeti szektort, amikor az ügyfeleik felismerik, hogy egy új technológiától teljesen új módon, sokkal jobb színvonalon megkaphatják azt a szolgáltatást, amelyet eddig bankjuk kínált nekik. Ezzel a bankszektor régi vállalatai feleslegessé válnak.
A példa az amerikai Eastman Kodak Co. sorsa. Ezt az amerikai céget a 19. században alapították. A hagyományos fényképezés és filmkészítés úttörője, majd megkerülhetetlen szereplője volt, ám nem tudott alkalmazkodni a digitális képrögzítés robbanásszerű elterjedéséhez. Végül 2012-ben csődöt jelentett, majd egy évvel később a nyomtatási iparban született újjá apró szereplőként, azaz korábbi önmaga halvány árnyékaként.
Romboló változás
Jenkins a pénzügyi szektor esetén arra a folyamatra utal, amely a fejlett világban évek óta zajlik. A bankok fiókokat zárnak be és egyre többet költenek technológiájuk fejlesztésére, miután ügyfeleik egyre többször intézik ügyeiket online hozzáférésükön keresztül vagy okos telefonjuk használatával.
Ezzel egyidejűleg az új technológiákra koncentráló startup cégek sokasága robbant be a pénzügyi szolgáltatások lakossági ágába. A Barclays volt első embere úgy véli, hogy a hagyományos nagybankok jelentős befektetéseik ellenére nem lesznek képesek alkalmazkodni a változásokhoz, mert nem tudnak megszabadulni begyöpösödött vállalati kultúrájuktól és gondolkodásuktól. Ezért 5-15 éven belül a Kodak sorsára juthatnak.