Meglepő ajánlást tett a brit Good Housekeeping háztartási magazin: a legjobb karácsonyi ételek listáján jó minőségükkel kerültek az elsők közé az Aldi diszkontáruházlánc termékei. A legjobb pudingért hozzájuk kell menni, és ha már ott van a vevő, akkor nem jár rosszul a pulykájukkal vagy a töltött húsokba való tölteléknek kínált élelmiszereikkel.
A német hipermarketlánc nemrégiben még csupán nagy tömegben, furcsa márkanevek alatt kínált, ultraolcsó termékeiről volt ismert. Ezekkel nyilván nem a brit középosztályt célozták meg, ám az idők változását jelzi, hogy a cég egy puccos bevásárlóközpontban nyitja meg 500. áruházát a szigetországban - derül ki a Telegraph összefoglalójából. A Verdict kiskereskedelmi kutatóintézet adatai szerint az Aldinál vásárlók között korábban kicsit kevesebb mint 13 százalék volt a középosztálybeliek aránya, ami idén 18,6 százalékra emelkedhet.
Körmönfont vevő
Az Aldiba ma már különböző okok miatt járnak az emberek. Sokan vannak olyanok, akiket a gazdasági válság szorított rá az olcsó termékeket kínáló áruházak felkeresésére. Ez mára egyfajta életformává vált - mondja Andrew Stevens, a Verdict szakértője. Ugyanakkor sokan vannak olyanok, akik büszkék arra, ha valami jót olcsón megszerezhetnek. Ez egyfajta ellentéte a sznobizmusnak, aminek sokat köszönhet az Aldi.
A cég ma már nem csupán az Asdától - az amerikai Wal-Mart brit leányvállalatától - vagy a Tescótól csábít el vevőket, hanem például a nála jóval magasabbra pozicionált Sainsbury'stől is. Az Aldi nem bízza a véletlenre imázsának javítását: az elmúlt időszakban sűrűn nyertek díjakat saját márkás csokijai, joghurtjai, baconjai, rágcsálnivalói az ismert konyhamagazinok tesztjein. Több elismerést gyűjtött be az újságoktól az utóbbi időben, mint bármelyik versenytársa. A Which? fogyasztóvédelmi szervezet két egymást követő évben választotta a legjobb szupermarketláncnak a céget.
Kifacsart szállítók
Nagy kérdés persze, hogy miként lehet viszonylag jó minőségű termékeket nagyon olcsón adni? Az egyik válasz erre az, hogy az Aldi az utolsó fitying árcsökkentést is kipasszírozza számos európai szállítójából. Ennek nyomán nem volt meglepő, amikor két marhahústermékéről kiderült, hogy azok 100 százalékban lóhúst tartalmaznak.
A titok másik fontos eleme, hogy az Aldi meglepően kevés árut forgalmaz. Ez lehetővé teszi, hogy viszonylag kevés partnercégre támaszkodjon, amelyek így kevesebb termékből sokkal többet gyárthatnak, ami segít leszorítani azok árát. A cég nemrégiben 800-ról 1350-re növelte az áruházaiban kapható áruk körét, hogy magához vonzza a hét végi nagybevásárlásra induló fogyasztókat is. Kínálata így is jóval elmarad más áruházláncok 30 ezres árukészletétől. A Verdict szakértője szerint sok vevő felszabadító érzésként éli át, hogy az átláthatóbb árupalettával találkozik.
Az Aldi piaci részesedése Nagy-Britanniában 3,8 százalék - szemben például a piacvezető Tesco több mint 30 százalékos súlyával. Iparági elemzők szerint azonban ezt tíz százalékra emelheti. Ehhez tovább kell folytatnia a középosztálybeli vásárlók magához vonzását.