A vállalatok a koronavírus-járvány alatt Lengyelországban is rájöttek, hogy sokat spórolhatnak azon, ha dolgozóik home office-ban végzik a munkájukat, ám a kép nem egyértelműen rózsaszín - derül ki a forbes.pl cikkéből, amely a Leon Kozminski Akadémia kutatóintézet friss tanulmányát szemlézi.
A költségek zuhantak, mert a céges kocsik állnak, amikor a vezetők home office-ban kezdtek el dolgozni. Nagyon sok helyen a helyiség bérlésére költött összegek is csökkentek. A nemzetközi vállalatoknál a harmadik vagy a negyedik legmagasabb költséget az utazások jelentik: a közlekedés, a napidíj, a szállás hatalmas kiadást okoz, és ezek egy csapásra megszűntek a járvány nyomán.
A megtakarítások miatt a vállalatok, különösen a külföldi nagyvállalatok esetleg nem akarnak majd a járvány előtti állapothoz visszatérni. Kivéve, ha mérlegre teszik, hogy mit veszítenek azzal, hogy dolgozóik nem találkoznak közvetlenül egymással.
A felmérésben részt vevők szerint az információk köre a cégeknél a távmunkában jóval szűkebb, nehezebb távolról megoldani az gyors információáramlást, így a döntési eljárás is meghosszabbodik. Komoly gondot okoz, hogy a dolgozók elveszik társadalmi kapcsolataikat, a lehetőséget az utazásra, az emberek megismerésére. Sok menedzser elveszti a befolyását. A távoli kapcsolat jelentősen megnehezíti a hangulat érzékelését, a távolból nem tudják munkára serkenteni az elmélázó alkalmazottakat.
Újra és újra felvetődik a kérdés, hogy a vezetők szeme elől eltűnt alkalmazottak munkaerkölcse nem romlik-e, hogy kihasználják-e megfelelően a munkaidőt. Ezzel egyidejűleg az is igaz, hogy a megkérdezettek szerint az egymástól távol lévő emberek ritkábban kerülnek konfliktusba egymással. A közvetlen találkozás hiánya nem tesz jó a munkavállalók kreativitásának sem, a fiatalok nem tudnak tanulni az idősebbektől.