A spanyol állami pénzügyi felügyelet a következő hetekben kezdi meg működését, létrehozása az egyik feltétele volt az Európai Unió 2012-es spanyol bankmentő csomagjának.
Az FPH jelentéseket fog készíteni a spanyol tartományok és a központi kormányzat kiadásairól. A hivatal jelentései jogilag nem fogják kötelezni a kormányzati szerveket semmire, de az FPH tehet majd javaslatot büntetésekre és megrovásokra. A spanyol pénzügyminisztérium szerint már ez a jog is elég lesz ahhoz, hogy az FPH megfegyelmezze a helytelenül működő szervezeteket.
Piaci elemzők szerint nagy szükség van az FPH hatékony működésére, mert a kormány és a spanyol tartományok rendszertelenül vagy pontatlanul szokták ismertetni pénzügyi adataikat. 2012-ben például a spanyol kormány háromszor számolta újra a 2011-es költségvetési hiányt, idén pedig a 2012-es hiányadaton kellett módosítani az Eurostat szakmai kifogásai miatt.
Ruben Segura-Cayuela, a Merrill Lynch közgazdásza azonban kétségét fejezte ki az FPH tekintélye és függetlensége miatt. Az FPH elnökének személyére a mindenkori pénzügyminiszter fog javaslatot tenni, és a spanyol kabinetnek el kell fogadnia a jelölést. Ez felveti a kérdést, hogy az FPH elnöke mennyire lesz a kormány befolyása alatt. A poszthoz viszonylag alacsony fizetés fog járni, így tovább gyengül az új elnök tekintélye.
A Nemzetközi Valutaalap (IMF) is aggodalmát fejezte ki, hogy a pénzügyminisztérium bevonásával csökken az FPH függetlensége. Az IMF és az EU azonban csak annyit tudott elérni, hogy a kormány kijelentette, az FPH nem lesz felelős a pénzügyminisztériumnak, és az FPH vezetőjének mandátuma most már hat évre fog szólni, az eredetileg tervezett négy év helyett.
Cristobal Montoro spanyol pénzügyminiszternek most az a feladata, hogy a 2012-es 6,84 százalékos GDP-arányos költségvetési hiányt 2016-ig 3 százalékra szorítsa le. A Reuters hírügynökség szerint többen attól tartanak, hogy elsőre Montoro egy politikai szövetségesét fogja jelölni az FPH élére, hogy legalább emiatt ne kelljen majd aggódnia a következő években.