A légi utasok jogainak pontosítására és kiegészítésére készül az Európai Bizottság - jelentette be Siim Kallas közlekedésért felelős biztos, a bizottság alelnöke.
"Utálok a repülőtéren ragadni, és gondolom, önök is így vannak ezzel. Üzleti úton is kellemetlen, a családdal pedig maga a rémálom bonyodalomba keveredni. Ezért is fontos, hogy a légi utasok jogai ne csak papíron létezzenek" - hangsúlyozta.
A bizottsági javaslat az utasok számára hatékony panaszkezelési eljárásokat biztosít, és az utasjogok fokozottabb érvényesítése érdekében javítja a végrehajtási, nyomon követési és szankcionálási módszereket. Meghatározza sok más mellett például azt, hogy a fuvarozóknak a lehető leghamarabb, de legkésőbb 30 perccel az indulás tervezett időpontját követően tájékoztatniuk kell az utasokat a helyzetről. A retúrjeggyel utazókat nem küldhetnék el a check in pulttól csak azért, mert az odafelé úton nem használták fel a jegyüket.
A javaslat értelmében nem okozhatnak problémát a jövőben a rosszul írt nevek: a tévesztést 48 órával az indulás előtt ingyen kellene módosítaniuk a fuvarozóknak. Módosulna és szigorodna a kártérítési kötelezettség is, bár több esetben is a korábbinál hosszabb időt adnak a légitársaságoknak a problémák megoldására.
"A pénzbeli kártérítés mindig a második lehetőség, a legfontosabb az, hogy mindenki a lehető leggyorsabban eljusson oda, ahova a repülőjegye szól" - magyarázta a Siim Kallas közlekedésért felelős biztos, hozzátéve, hogy három óráról ötre növelik a társaságoknak adott türelmi időt.
A számtalan apró változásra, és fogalompontosításra azért van szükség, mert a területet szabályozó uniós rendelet nyolc évvel ezelőtti életbe lépése óta megmutatkoztak annak hiányosságai - ezek a vállalati panaszkezelésből, vagy éppen a bírósági ítéletekből is kiderültek már. Az új szabályozás 2014-ben léphet hatályba.