Az amerikai kormány azzal vádolja Pekinget, hogy az autók és az autóalkatrészek kivitelének támogatásával versenyhátrányt okoz az USA autóiparának és arra szorítja az amerikai autógyártókat, hogy vigyék ki termelésüket a tengerentúlra - jelentette a Financial Times. Washington a WTO elé viszi az ügyet, mivel konzultációk segítségével nem sikerült egyezségre jutniuk a feleknek. Nem véletlen, hogy a Fehér Ház éppen most jelentette be a kormány lépését, ugyanis Barack Obama elnök a jelentős feldolgozóiparral rendelkező Ohio államba indul kampánykörútra. Az autóalkatrész-ipar közel félmillió állásért felelős az USA-ban, ebből 54 ezer van Ohióban.

Kínának be kell tartania a világkereskedelem szabályait, és ha nem felel meg ennek az elvárásnak, akkor az amerikai hatóságok megteszik a szükséges lépéseket az amerikai vállalatok érdekinek védelme érdekében - adott ki dörgedelmes közleményt vasárnap a Fehér Ház. Az elnökválasztási kampány középpontjában a gazdaság kérdése áll, Kína ügyében Barack Obama és kihívója, a republikánus Mitt Romney egymást vádolja puhasággal.

Bagoly mondja verébnek

Obama elnökjelöltként 2008-ban azt ígérte, hogy kukoricára térdepelteti a kínaikat, ám azóta az ázsiai versenytárs faképnél hagyott minket - mondta Romney szombati podcastjában. Ezt követően reklámkampányt indított Ohióban, amelyben azzal vádolta az elnököt, hogy nem sikerült Kínát, mint a valutája árfolyamát manipuláló országot pellengérre állítania.

Az Obama kampányát iránytó stáb azonnal egy ellenreklámmal válaszolt, amely Kína-pártisággal vádolja Romney korábbi vállalkozását, a Bain Capitalt. Az republikánus jelölt bírálói szerint ellenfele soha nem állt ki a kínai gazdasági előretöréssel szemben, sőt kihasználta azt, a nagyobb profit érdekében amerikai munkahelyeket telepítve át a tengerentúlra.

Többet tett, mint Bush, de vajon eleget

Az Obama-adminisztráció felpörgette az amerikai fellépést elődje, George W. Bush intézkedéseihez képest, ám a vasárnapi kormányzati közlemény is elismeri, hogy 2009 és 2011 között - amíg tárgyaltak a ügyről - egymilliárd dollár értékű állami támogatás érkezett a kínai autó- és autóalkatrész-gyártókhoz.

Az USA idén eddig két további eljárást kezdeményezett Kína ellen a WTO-nál, ami a két ország közti konfliktus éleződését mutatja. Az egyik ügyben a ritkafémek kínai kivitelének korlátozását támadták meg, a másikban az USA-ból érkező autókat sújtó védővám ellen emeltek kifogást.

Az amerikai-kínai autóipari vita sajátos második frontként társul azokhoz a kínai tüntetésekhez, amelyeket a kelet-kínai tenger lakatlan szigetei körül kialakult vitában felbőszült tömegek indítottak japán vállalatok érdekeltségei ellen Kínában. Ez két japán autógyártót, a Toyotát és a Hondát is érinti, az előbbi egyik kerekedését felgyújtották.