Elkezdődött az a tervezőmunka, amely megelőzi a világ legnagyobb repülőgépének, az Antonov An-225-ösnek az újjáépítését – adta hírül a Bloomberg. A repülőgép békésen pihent egy kijevi hangárban, amikor az Ukrajna ellen indított orosz invázió első napjaiban egy barbár orosz támadásban megsemmisült. A repülőgépgyártás egyik csúcsteljesítményének számító légi járművet az Antonov Co. repülőgépgyár akarja feltámasztani, ám mint mondják, erre még várni kell.
Az állami tulajdonú vállalat mindezt egy a közösségi médiában megjelent posztban tudatta a nyilvánossággal. Hozzátették, hogy a részletekre akkor térhetnek vissza, ha befejeződik az Ukrajna és Oroszország közt dúló háború. Az újjáépítés rendkívüli kihívás támaszt a mérnökökkel és a munkásokkal szemben, végül is egy 88 méter szárnyfesztávolságú repülőgépről van szó, amely csont nélkül elfoglalna egy futballpályát.
A költségekkel kapcsolatban csak annyit mondtak, hogy legkevesebb 500 millió euróval kell számolni, ami 201 milliárd forint, azaz akkora összeg, amelyből egy Puskás stadiont is fel lehetne építeni. Ráadásul ez egy becslés, a cech jóval nagyobb lehet, mivel a kiadások részleteit még nem pontosították. Ennél is nagyobb nyitott kérdés azonban, hogy honnan szereznének pénzt az újjáépítésre, miután az orosz támadások miatt súlyos károkat szenvedett ukrajnai infrastruktúra újjáépítése felemészthet minden centet, ami az ország újjáépítésére rendelkezésre áll.
Még nagyobb becslés
Elködösíti a tisztánlátást, hogy az Antonov anyavállalata, az állami Ukroboronprom a repülőgép elpusztítása után úgy becsülte, hogy az An-225-ös feltámasztása a halálból öt évet venne igénybe, és hárommilliárd dollárba kerülne. Ez 1207 milliárd forint, amiből két metróvonalat lehetnek építeni Budapesten.
Szakértők szerint az elpusztított repülőgép roncsaiból az új gép 30 százalékának megfelelő alkatrészt lehetne kibányászni. Azokat híreket, amelyeket a német Bild és az ukrán sajtó szellőztetett meg, miszerint a repülőgép újjáépítését már meg is kezdték, határozottan cáfolták az Antonovnál. A Bild Eugene Gavrilovra, a vállalat vezérigazgatójára hivatkozva azt mondta, hogy Németországban próbálhatnak anyagi támogatást szerezni a gép újjáépítéséhez.
Vers a repülőgéphez
A hat hajtóműves óriás először 1988-ban repült. Ezt követően a különösen nagy és nehéz terhek légi szállításában vállalat szerepet. A koronavírus-járvány idején óriási vakcinaszállítmányokat vitt a hátán, pechére éppen karbantartás alatt állt hazai földön, mikor a bárdolatlan orosz támadás érte. Ezután az ukrán védekezés egyik szimbóluma lett, Dmitro Kuleba külügyminisztert szabályosan megihlette a gép ukrán neve Mrija, ami álmot jelent.
Egyik Twitter-üzenetében azt írta, a repülőgép képét mellékelve, hogy ez volt a világ legnagyobbja, az An-225 Mrija. „Oroszország elpusztította a mi Mrijánkat, de soha nem lesz képes elpusztítani az álmunkat, amit egy erős, szabad, demokratikus európai államról szőttünk. Győzni fogunk!”