Az Egyesült államokban 2,4 százalékkal, 36 560-ra csökkent a halálos közúti balesetek száma 2018-ban az egy évvel korábbihoz képest, azonban három évtizede nem halt meg annyi gyalogos, mint tavaly - idézte a Reuters a nemzeti közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) statisztikáját. Ezzel már a második egymást követő évben csökkent a halálos balesetek száma: jelenleg 1,13 ilyen tragédia esik minden 100 millió mérföld járművel megtett utazásra. Ez 2014 óta a legalacsonyabb adat - fél évszázada még 50 ezer halálos baleset történt az amerikai utakon.
Ugyanakkor a gyalogosok, illetve a kerékpárosok halálos baleseteinek száma 3,4, illetve 6,3 százalékkal, 6283, illetve 857-re nőtt. Ez azt jelenti, hogy több gyalogos és biciklista halt meg az utakon 2018-ban, mint bármikor 1990 óta. Tíz év alatt riasztóan nagy mértékben, 42 százalékkal nőtt a gyalogosok halálos baleseteinek száma, miközben az összes halálos közúti baleset nyolc százalékkal csökkent.
Átkozott mobilok
A szakértők egyetértenek abban, hogy a mobileszközök, amelyeket a járművezetők hasznának vezetés közben, jelentősen hozzájárulnak a fatális balesetekhez, ugyanis elvonják a sofőrök figyelmét. Nem kevésbé aggasztó adat a Governors Highway Safety Association megállapítása, miszerint a hobbi terepjárók (SUV) okozta halálos balesetek száma 2013 és 2017 között másfélszeresére nőtt, miközben az egyéb személyautók nem egészen egyharmadával több halálos gyalogosbalesetet okoznak.
A technikai elemzésekből kiderült, hogy az automatikus fékek, amelyek célja, hogy a megakadályozzák a gyalogosok elgázolását nem igazán hatékonyak, ráadásul éjszaka még romlik is a hatásosságuk. Az NHTSA vizsgálata szerint a fatális esetek háromnegyede éjszaka történik. Az elütött emberek 38 százaléka nem józan, 74 százalékukat kereszteződésben éri a fatális baleset.