Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója furcsa fordulatra szánta el magát. Miután éveken át harcolt az EU bürokráciája ellen, az elmúlt napokban a Nagy-Britannia Európai Unióban maradása mellett kampányoló tábor egyik legelszántabb tagjaként lépett a nyilvánosság elé. Még a cége repülőgépein is kampányol igaza mellett.

Az ír származású üzletember, akinek vállalata Európa legnagyobb légitársasága, a hét végén George Osborne brit pénzügyminiszterrel állt a nyilvánosság elé a Bloomberg dublini fórumán, amelynek a június 23-ai referendum tétje volt a témája. Az 55 éves O'Leary arra biztatta vezetőtársait, hogy bátran kampányoljanak a kilépés, azaz a Brexit ellen.

Szólunk be!

Az üzletemberek hajlanak arra, hogy szégyenlősen tartózkodjanak a politikai állásfoglalásoktól. Ha beleszólunk a népszavazási kampányba, akkor ezért meg fogjuk kapni a magunkét, ám azoknak, akik úgy vélik, hogy nem kellene véleményt nyilvánítaniuk, azt üzenem, hogy elmehetnek a fenébe! - fogalmazott megszokott éles stílusában.

Ugyanígy tett akkor is, amikor az EU-t ostorozta. Miután Brüsszel a piaci verseny korlátozására hivatkozva éveken át akadályozta, hogy a Ryanair felvásárolja ír versenytársát, az Aer Lingust, 2004-ben a gonosz birodalmának nevezte az uniót. Ugyanakkor a brit piac kulcsfontosságú a cégnek, miután innen származik árbevételének valamivel több mint negyede.

Kép: Napi.hu

Reklámhadjárat indul

A légitársaság 25 ezer eurót (közel nyolcmillió forint) szán egy hirdetési kampányra, amelyben arról igyekszik meggyőzni a briteket, hogy a népszavazáson tegyék az X-et az EU-ban maradás mellé - jelentette be O'Leary.

Az újság- és online-kampány mellett egyes repülőgépein is EU-párti szlogeneket helyeznek el jó nagy méretben, továbbá e-mailben győzködik a vállalat brit utasait.

Igaz, hogy számos olyan európai szabály van, amely növeli azokat a költségeket, amelyeket a vállalatok ügyfeleinek kell megfizetniük - fejtegette a cégvezető a Bloomberg fórumán. Ugyanakkor míg a maradás mellett sok jó érv szól, a távozás mellett alig találhatunk ésszerű indokokat.

Ellencsapás

A Brexit mellett kardoskodó Leave kampány nem késlekedett a válasszal O'Leary támadására. Feltöltöttek egy videót a twitterre azzal az üzenettel, hogy íme valaki, aki nem hallgat a saját tanácsaira. A felvételeken a vezérigazgató látszik, ahogy például 2011-ben a pokolba küldi a brüsszeli bürokráciát, az Európai Bizottság főhadiszállását pedig halálcsillagnak nevezi.

Nem sokat ér?

O'Leary nem az egyetlen az üzleti világ képviselői közül, aki a maradás mellett kampányol. Februárban 200 vezérigazgató írt nyílt levelet ezzel az üzenettel, köztük a Vodafone, a Marks & Spencer, a HSBC és a pubüzemeltető JD Wetherspoon vezetője.

Ez a fajta kiállás azonban nem csupán a Remain táborára jellemző, hanem a Leave-ére is. A két oldalon egyfajta szövetségi rendszerek épülnek ki.

Jow Twyman, a YouGov politikai közvélemény-kutató cég vezetője ugyanakkor úgy véli, hogy az ismert személyiségek megszólalása - még akkor is, ha olyan valakiről van szó, mint Barack Obama, az USA elnöke, aki óvta briteket a kilépéstől, mert az rontaná az amerikai-brit viszonyt - nem sokat nyom a latban a szavazóknál.

Van gyakorlata

Senki sem fog úgy bemenni a szavazófülkébe, hogy azért mond nemet a kilépésre, mert Michael O'Leary ezt javasolta neki - fejtegette a szakember.

A Ryanair vezetője ugyanakkor részben azzal szerzett ismertséget magának, hogy tudja, hogyan hívja fel magára a figyelmet. Hajlandó volt ezért jelmezbe öltözni, illetve azzal provokálni légitársasága ügyfeleit, hogy fizetniük kell, ha wc-re mennek a gépeken.

Egy tavalyi felmérésben a Ryanair volt a negyedik leginkább utált márka a britek körében, ám ezen javított a cég mosolyoffenzívája.

Be fognak tojni

O'Leary tisztában lehet azzal, amit a közvélemény-kutatók a személyiségek gyenge hatásáról mondanak a referendumokon. Ezért kampánystratégiája nem a személyes meggyőzés. Ennél valami sokkal hatásosabbnak ígérkező módszer alkalmazásában bízik.

Mint mondja, az a célja, hogy rettenetes lehetőségként tálalja a nagyközönségnek a veszélyt, miszerint a kilépést akaró holdkórosok győzhetnek a népszavazáson. Azt akarja, hogy félelmében mindenki pánikszerűen elmenjen a maradás mellett voksolni.