A bolgár energiaügyi miniszter vezetésével küldöttség utazik pénteken Moszkvába, hogy tárgyaljon a Déli Áramlat gázvezeték építésének megkezdéséről, amit orosz részről szóban néhány hete leállítottak - közölte a Ria Novosztyi orosz hírszolgálat szerdán. Eközben orosz lapértesülés szerint a gázcsőgyártó cégek továbbra is szállítják Bulgáriába a Déli Áramlat Fekete-tenger alatt húzódó első szakaszához a csöveket.
A bolgár energiaügyi miniszter utazásáról szóló bejelentésre néhány nappal azután került sor, hogy hétfőn új tárgyalásokat szorgalmazott Angela Merkel német kancellár Bulgária és Oroszország között a Déli Áramlat gázvezeték megépítéséről.
A Bojko Boriszov bolgár miniszterelnökkel folytatott megbeszélésén a német kancellár azt javasolta, hogy a tárgyalásokat a már megkötött szerződéseket alapul véve kellene újrakezdeni. Angela Merkel azt hangsúlyozva, hogy az Európai Unió lényegében nem ellenzi az oroszországi földgázt Ukrajna megkerülésével Európába juttató vezeték megépítését. Európai oldalról "nem mondták le" a projektet - fogalmazott akkor Angela Merkel.
Vlagyimir Putyin orosz elnök december elsején Ankarában jelentette be, hogy Oroszország eláll a Déli Áramlat gázvezeték megvalósításától, és helyette Törökország felé vezető szállítási útvonalat építene ki. Az orosz államfő ezt akkor azzal indokolta, hogy Oroszország a jelenlegi körülmények között, az EU ellenkezése miatt, nem tudja megkezdeni az Ukrajna megkerülésével Dél- és Közép-Európába (ezen belül Magyarországra) orosz földgázt szállító Déli Áramlat tervének megvalósítását.
A Vedomosztyi orosz lap szerdán azt közölte, hogy a Déli Áramlat jövőjével kapcsolatos bizonytalanságok ellenére a gázcsőgyártók nem álltak le azoknak a speciális csöveknek a gyártásával és Bulgáriába történő szállításával, amelyeket a vezeték teng alatti szakaszának az építéséhez használnak fel.
A lap úgy tudja, hogy a Fekete-tenger alatti első vezeték létrehozásához 680 ezer tonnányi gázcsőre van szükség, ennek döntő többsége már Bulgáriában van, csupán 10 ezer tonnányi vár elszállításra a gyártótelepekről. A gázcsövek 50 százalékát a német Europipe gyártja, másik 50 százalékát két orosz cég.
A tengerfenéki második vezetékszakaszhoz a csőszállítások a jövő év kezdetén kezdődnek és egyelőre senki sem mondta fel az ezzel kapcsolatos szerződéseket. A második szakaszhoz a 335 tonnányi összsúlyú cső 60 százalékát ugyanaz a két orosz cég szállítja, mint az elsőhöz, a másik 40 százalékát a Marubeni-Itochu és a Sumitomo. A lapnak nyilatkozó egyik forrás szerint a japán cégek már meg is kezdték a csövek leszállítását.