"Többször is jártam ebben a gyárban. A francia alkalmazottak magas fizetést kapnak, de csak napi három órát dolgoznak. Egy órájuk van a pihenésre és az ebédre, három órán át dumálnak és három órát dolgoznak" - írta Maurice M. Taylor Arnaud Montebourg gazdaságfejlesztési miniszterhez intézett levelében, amelyet szerdán tett közzé a Les Échos című gazdasági napilap.
"Megmondtam ezt a francia szakszervezeti vezetőknek is. Azt válaszolták, hogy ez így működik Franciaországban" - tette hozzá az elnök-vezérigazgató a február 8-i keltezésű levelében, amely válasz volt a miniszternek az egy héttel korábban írt javaslatára. Abban Montebourg újabb tárgyalásokat javasolt a Titannak a bezárásra ítélt abroncsgyár újraindítása és a munkahelyek megmentése érdekében.
"Azt hiszi, hogy ennyire ostobák vagyunk? A Titannak pénze és tudása van abroncsot gyártani. És mi van az őrült szakszervezetnek? Nekik csak a francia kormány van" - hangsúlyozza Taylor a levélben. "A Titan egy kínai vagy indiai gyártól fog majd abroncsot venni, amelynek kevesebb, mint egy eurót fizet óránként és a Franciaország számára szükséges valamennyi abroncsot importálni fogja. A francia paraszt is olcsóbb abroncsot szeretne. Nem érdekli, hogy az Kínából vagy Indiából jön" - fogalmaz a cég elnöke. A levél végén pedig azt írta:
"Megtarthatja magának az úgynevezett munkásokat. A Titant nem érdekli az amiens-i gyár".
A gazdaságfejlesztési miniszter nem kívánta kommentálni a kijelentéseket. Hallgatását azzal indokolta, hogy "nem akar ártani Franciaország érdekeinek". Azt viszont jelezte, hogy írásban fog válaszolni az amerikai tulajdonosnak.
Najat Vallaud-Belkacem kormányszóvivő, "anélkül, hogy tovább feszítené a húrt", arra emlékeztetett, hogy "az amerikai befektetések elsőszámú célpontja Európában Franciaország".
Mickael Wamen, a Goodyear franciaországi gyára többségi szakszervezetének, a CGT-nek a vezetője "hatalmas sértésnek" minősítette a levelet. Szerinte az amerikai cégcsoport elnöke már közel van "az elmegyógyintézethez".
Taylor egyébként a levelében azt is prognosztizálta, hogy a Michelin francia abroncsgyárra szomorú jövő vár és öt év múlva "nem fog több abroncsot gyártani Franciaországban". A Titan elnöke szerda este megerősítette, hogy "egy nem túl rózsás" választ küldött Montebourg javaslatára. "Azt írta, hogy kezdjük újra a tárgyalásokat, én pedig azt válaszoltam neki, hogy maga őrült" - mondta Taylor, aki kizárta annak a lehetőségét, hogy tárgyalóasztalhoz üljön a gyár megmentése érdekében. "Egyedül mi akartunk pénzt tenni ebbe a gyárba" - hangsúlyozta. Szerinte "Franciaországban hamarosan nem lesz több munka és mindenki a kávéházakban fogja tölteni a napját, vörösbort iszogatva".
A Goodyear január végén jelentette be, hogy bezárja az 1173 főt foglalkoztató gyárát Amiens-ben. A gazdasági válság következtében több mint 120 ezer munkahely szűnt meg négy év alatt a francia iparban, az elmúlt hónapokban a francia híradásokban vezető hírként szerepelnek a PSA-Peugeot-Citroen, a Renault, a Doux, a Sanofi, a Merck, a Kronenbourg, vagy a Coca Cola sorozatos gyárbezárásai, amelyek miatt egyre kínosabb helyzetbe kerül a munkahelyek megmentésért küzdő illetékes miniszter.