A kínai JD.com elektronikus kereskedelmi óriáscég két olyan boltot nyitott Hollandiában, amelyek a vállalat beszámolója szerint emberi kéz érintése nélkül állítják össze és adják át a vevők által rendelt árukat – jelentette a CNBC. A robotboltok, amelyek Ochama márkanév alatt érhetők el, két városban, Leidenben és Rotterdamban működnek. Ezek a JD.com első lépései a hagyományos (nem online) európai kiskereskedelemben.

A kínai vállalat tájékoztatása szerint a vevők az Ochama mobiltelefonos alkalmazásával rendelhetik meg a termékeket az élelmiszerektől kezdve a testápolási termékeken át a barkácscikkekig. Ezután felkereshetik az Ochama fizikai áruátadó helyét, ahol automatikus járművek és robotkarok állítják össze a megrendelt árut, majd futószalagon továbbítják az átadóhelyhez. A vevő és a megrendelés azonosítása vonalkodós módszerrel történik. Az árukat házhoz szállítással is megkaphatják a vásárlók – a techmániásokat bizonyára zavarja, hogy ezt nem drónok vagy önvezető kisteherautók hatják végre.

A CNBC értékelése szerint a JD.com európai feltűnése az amerikai Amazonnal szemben támaszthat versenyt, amely Amazon Fresh néven az Egyesült Királyságban indította el kassza nélküli élelmiszerboltjait. A kínai vállalat további két hasonló automata boltot akar nyitni a közeljövőben Amszterdamban és Utrechtben. A JD.com ugyan Joybuy.com néven nemzetközi online kiskereskedelmi áruházat üzemeltet, ám bevételeinek túlnyomó résztét még mindig Kínában szerzi. Thaiföldön közös e-kereskedelmi vállalkozással van jelen, Vietnámban a Tiki vásárlási platform legnagyobb tulajdonosa. Fő terjeszkedési célterületei Vietnám és Európa.