Az Európai Bizottság (EB) úgy látja, hogy a LOT-nak juttatott 804 millió zloty (200 millió euró) állami támogatás, amelyből a lengyel nemzeti légitársaság átszervezésének költségeit finanszírozzák, nem ütközik az uniós jogba - derült ki az EB közleményéből. (Ezzel a LOT megúszta azt, amibe a Malév belebukott, ugyanis a budapesti kormány azt követően hagyta csődbe menni a magyar nemzeti légitársaságot, hogy az EB az uniós jogot sértőnek találta a cég állami támogatását, amelyet a veszteséges Malévnak vissza kellett volna fizetni - a szerk.)
Brüsszel először 2013 májusában adott ideiglenes engedélyt a krónikusan veszteséges LOT 100 millió eurós támogatására. Cserébe a lengyel kormánynak el kellett készítenie a légitársaság átalakítási tervét, amelynek bizonyítania kellett, hogy a vállalat hosszabb távon is életképes maradhat. Varsó 2013 júniusára készült el ezzel a programmal, amely összesen 200 millió eurót biztosított a LOT-nak a lengyel adófizetők pénzéből.
Nem ugyanazt látják?
A bizottság 2013 novemberében kezdte vizsgálni a tervet. Ennek eredményeként arra a következtetésre jutott, hogy az reális célokat tűz ki. A LOT 2015-re életképessé tehető és a tervezett kapacitáscsökkentés ellensúlyozza az állami hátszél piactorzító hatását. Emellett a LOT saját, piaci feltételekkel felvett kölcsönből finanszírozza az átszervezési költségek több mint felét. Ez kedvezőbb arány annál, amit az EU-s rendelkezések előírnak.
Az EB megvizsgálta az indirekt állami támogatás lehetőségeit is. Ilyen lehet, hogy a LOT árengedményeket kap az állami tulajdonban lévő lengyel repülőterek használati díjából, hogy ingatlan juttatásokat kap, illetve hogy más cégeken vagy az üzemanyag árán keresztül kap segítséget. A bizottság úgy találta, hogy ilyen trükkökkel nem fújtak hátszelet a lengyel légitársaságnak.
A közlemény azt is megjegyzi, hogy a LOT 2013-as pénzügyi eredményei a vártnál jobbak voltak. A vállalat 2007 óta először nettó nyereséget jelentett. Ugyanakkor a KPMG pénzügyi tanácsadó cég szerint a légitársaság felszínen javuló pénzügyi teljesítménye az eladósodás vészes növekedését takarja, ami a vállalat csődjével fenyeget. A LOT 1660 emberek ad munkát és 47 repülőgépet üzemeltet.